måndag 6 januari 2014

Gömsleprojektet framskrider

Sedan jag byggde klart gömslet hemma i trädgården i oktober så har jag haft bra lycka med att ta en hel del fina bilder. Det har varit fler arter framme vid matningen än vad jag trodde att det skulle vara, 11 till dags dato om man även räknar skata, kråka och duva. Trots det så har det blivit lite tråkigt att fotografera de mest frekventa arterna mot samma bakgrund och på samma "rekvisita". Så under nyårsledigheten så tog jag och gjorde i ordning en ny uppställning. Till detta användes foten till vårt parasoll, en 2"x2", en gren av okänt träslag, en tallgrej och en liten fågelstuga med mat. Fågelstugan placerades lägre än tallgrenen och tanken är att fåglarna ska komma in och sätta sig på tallgrenen och tillåta sig att bli fotograferade där, för att sedan hoppa ned på fågelstugan och äta där.

Anledningen till att jag valde parasollfoten var att om det fortsatt i vinter är lite snö, så har jag möjlighet att flytta runt den där uppställningen och få lite olika bakgrund. Tanken var ju annars att det skulle bli snö i ungefär samma mängd som tidigare år och vilket då skulle göra att jag kunde skotta upp en rejäl vall som fond för bilderna. Men det ville inte vädergudarna.


Domherre med lite ny bakgrund

Ny kompis, en grönfink



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar