måndag 16 september 2013

Dags att packa väskan!

På torsdag är det dags! Då styr jag, ett antal av Fotofyndets kunder och Jouko från Inside Nature kosan mot Finland för tre nätter och fyra dagar med fotografering, diskussioner, bildvisning och en hel del annat.

Eftersom det är min andra resa vet jag vad jag har att förvänta mig när det gäller vissa saker, medan andra är mer osäkra. Ljusförhållandena är såklart helt annorlunda i september mot vad de är i juni, natten är lång och mörk nu. Skymningen kommer tidigare och gryningen senare. Jag får återkomma med en rapport över hur detta påverkar fotomöjligheterna, men förhoppningen är att vi ska få en del fina bilder på björn och järv omgivna av vackra höstfärger. Drömmen är såklart att även få se varg, vilket jag såg i juni men inte lyckades fotografera, och lo. Båda finns i området, men är inte lika frekventa vid gömslena som järv och framförallt björn.

Schemat ser klart lugnare ut och verkar innehålla betydligt mer sömn än det gjorde i somras.
14.00 Tidig middag
14.30 Information om säkerhet, mm i gömsleområdet. Promenad till gömsle (700 m)
20.00 Promenad åter från gömslet till lodgen

När det gäller packningen så kommer det att bli stora likheter med resan i juni, dvs:
Canon EOS 650D
Canon EOS 550D
Canon EF 70-200/4 L USM
Sigma 150-500/5-6,3 HSM DG APO OS
samt Tamron AF 17-50/2.8 för rese- och miljöbilder. Sedan vill man gärna ha en vidvinkel till hands också ifall en björn skulle komma riktigt nära.

Återkommer med rapport, var så säker!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar