söndag 29 september 2013

Bilder från östra Finland

Jag hade förmånen att få åka till östra Finland igen nu i september. Som några kanske minns så var jag där i juni, en resa som jag fick i present av min familj. Förutsättningarna nu i september var såklart lite annorlunda. Platsen och gömslena var desamma, men ljuset, färgerna i träd och gräs var helt annorlunda. Eftersom nätterna är långa och mörka finns det inte så många timmar att fotografera på. Som sagt, lite andra förutsättningar.

Det vi inte hade räknat med var att björnarna skulle lysa med sin frånvaro. Efter att inte mindre än två honor med ungar stadigt varit synliga i området, så försvann allihop. Däremot hade vi järv varje kväll, och järven är på många sätt exklusivare och framförallt svårare fotoobjekt än vad björnen är.

Tre av deltagarna åkte dit med förhoppning om att se björn och en dröm om att fotografera järv. Samtliga tre kom hem med sin drömbild på detta skygga djur. När frustrationen i gruppen börjar spira pga uteblivna björnar så kan två eller tre glada deltagare som fått sin drömbild lätta upp stämningen avsevärt.

Jag fick inte med mig några drömbilder hem. Det finns alltid motiv att fotografera om man vill, och under många och långa timmar i gömslet hittar man både möjliga och omöjliga motiv. Det blev en del fågelbilder och en del miljöbilder.

Det finns inga garantier inom naturfoto. Glöm aldrig det.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar