S32 Lansen är en Saab 32 avsedd för havsövervakning och fotospaning i mörker. För övervakningen användes en radar som satt monterad i nosen. För fotospaning i dagsljus användes S29 Tunnan istället för Lansen och dessa båda var alltså operativa sida vid sida. I och med att radarn tog upp en stor del av utrymmet i flygplanets nos monterades kamerorna i två utbuktningar på nosens undersida. På S32, som utvecklades ur attackversionen A 32, hade man behållit vapenbalkarna, och dessa användes på S 32 för att bära lysbomber. Lysbomberna kunde användas vid fotospaning i mörker.
45st tillverkades av S 32 under åren 1958-59. Under åren fram tills att modellen togs ur tjänst 1978 hade 14 skrotats på grund av haverier. Detta var helt i nivå med Lansen-programmet i stort, där ungefär 1/3 av de totalt 447 plan som levererades förstördes vid haverier. Totalt avled 100 besättningsmän till följd av dessa haverier, samt 7 civila när ett Lansen-plan störtade in i ett bostadshus i samhället Vikbo. 32 Lansen utgick helt 1997 efter att de sista åren agerat målbogserare.
Idag finns två S 32 bevarade för eftervärlden. En vid Flygvapenmuseum i Linköping och den andra på F 11 Museum i Nyköping.
Saab 32 Lansen, här i attackutförande (A 32) på Flygvapenmuseum. Foto: Christer Hägglund |
Beskrivning, S32
Typ: Jakt-, Attack- och Spaningsflygplan
Besättning: 2 (pilot + radaroperatör)
Första flygning: 3 november 1952
I aktiv tjänst: 1956–1978
Versioner: A 32A, J 32B, S 32C, J 32D och J 32E
Tillverkare: Saab AB, Sverige
Data
Längd: 14,94 meter
Spännvidd: 13,0 meter
Höjd: 4,65 meter
Vingyta: 37,4 m²
Tomvikt: 7 520 kg
Max. startvikt: 12 500 kg
Motor: Svenska Flygmotor RM 5A2
Dragkraft: 34 kN, 46 kN med ebk
Prestanda
Max. hastighet: 1 125 km/h (mach 0,91)
Räckvidd med max. bränsle: 925 km
Transporträckvidd: 1 850 km
Max. flyghöjd: 15 000 meter
Stigförmåga: 60 m/s
Totalt tillverkade: 447
/Christer Hägglund
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar