onsdag 16 april 2014

Teknik: Solcellsladdare för mobilen

Förrådet av gadgets, roliga men mestadels onödiga teknikprylar, behöver ständigt fyllas på. Min senaste gadget är lite av en nyttopryl, så den är i gränslandet av att definieras som gadget, nämligen en solcell för laddning av mobiltelefoner och annat som laddas via USB. När jag är ute på fotoresor så är i allmänhet telefonens batteri ett större problem än vad kamerornas och blixtarnas är. Dels så drar moderna telefoner överlag ganska mycket batteri, trots att man vidtagit en del energibesparande åtgärder som minskad skärmbelysning, dels så använder jag ofta GPS och Bluetooth när jag fotograferar. Speciellt GPS:en drar ganska mycket batteri. Detsamma gäller när man sitter i gömsle, jag har gärna en ljudbok på och sysselsätter mig gärna med något på telefonen, och då går det mycket batteri.

Därför har jag nu införskaffat en solcellsladdare som man med lätthet fäster på sin kameraryggsäck. Den har en normal anslutning för USB (Typ A, hona), dvs samma som du har på datorn hemma. Där kan du antingen ansluta den medföljande kabeln, som bland annat har USB Micro-B, kontakt för iPhone, och ett par kontakter till, eller ansluta en egen kabel. Den medföljande kabeln är ganska kort, så om man vill ladda telefonen och ha den tillgänglig så behöver man en lite längre kabel. 

Handhavandet är enkelt, det är bara att hänga upp solcellen och ansluta kabeln så börjar den ladda. För uppfästningen finns det 3st hål med öljetter. Det medföljde med den jag köpte 3st sugproppar om man vill sätta den i ett fönster, och en karbinhake om man vill hänga den ex.vis bak på ryggsäcken. Jag kan tycka att det blir lite löst och sladdrigt med endast en fästpunkt upptill, så jag sätter gärna fast den med något mer för att hålla den på plats även i de två hålen nedtill. 

Inom kort kommer du att hitta produkten hos oss på Fotofyndet!

Nästa onsdag kommer vi att titta lite på alternativet Powerbank, och hur du med fördel använder en solcellsladdare och en Powerbank tillsammans.

Solcellen monterad på en Bilora All Season Adventure III

Eftersom solcellen är monterad tillfälligt på ryggsäcken så hänger den i ögla
på ovansidan. Om man vill ha en fast monterad under längre tid är ett annat
alternativ att sätta den på locket med tre säkerhetsnålar. Då har man ändå
tillgång till alla delar i ryggsäcken. 

Solcellen laddar en Samsung Galaxy SIII.
Fikapaus på fotoutflykten. Passar på att ladda
mobilen. 


GPS:en används för att spela in ett färdspår och
sedan geotagga bilderna. Då är det bra att passa på
att ladda när tillfälle ges.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar