måndag 28 oktober 2013

Projekt: Gömsle hemma

En medlem i fotoklubben där jag är med visade på ett möte några bilder som han tagit i ett gömsle hemma på sin tomt. Jag blev inspirerad och tänkte att jag skulle försöka mig på något liknande och nu har jag gjort slag i saken.

Vårt lilla uthus, som till vardags rymmer gräsklippare och allehanda andra verktyg och maskiner, ska få offra ett hörn för mitt projekt.


Första steget blev att kapa upp ett lagom stort hål. Eftersom ett av mina objektiv är ganska stort och man vill ha möjlighet att röra sig fritt så tog jag till med 30x30 cm.


Panelen som jag kapade loss gjorde jag en lucka av, som när den är stängd gör att det inte syns nästan alls utifrån att något är gjort.


Hyllan byggde jag av 2st 45x45-reglar med en liten distans emellan. När jag har besökt platser med färdigbyggda gömslen har vissa haft en 45x90 som hylla för stativhuvudet istället, och jag föredrar den här varianten med två 45x45 så man får större frihet att flytta stativhuvudet i sidled i springan mellan reglarna. Stativhuvudet ställs uppe på hyllan och underifrån skruvas en UNC 3/8-skruv som håller stativhuvudet.


Det halvfärdiga resultatet med öppen lucka. Fortsättning följer!




Om du inte vill bygga ditt gömsle själv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar