torsdag 31 oktober 2013

Projekt: Gömsle hemma, del 2

Efter att ha stått stilla ett tag pga andra projekt, sådana oväsentligheter som tapetsering inne i huset bland annat, så har nu gömsleprojektet slutförts. Första stoppet blev på grund av att skruven till stativhuvudet saknades. Mellan kamera och stativ/stativhuvud är det som många vet en tumskruv, en UNC 1/4", men mellan stativhuvudet och stativet är det en grövre skruv. Dimensionen är UNC 3/8" och den är faktiskt inte helt lätt att hitta. För mig löste det sig genom att jag fick en från skrotlådan på jobbet. Den var dock lite för lång, så jag fick lägga emellan litegrann, något som inte gjorde så mycket ändå. Skruvar UNC 3/8" i enstyck kommer snart att bli tillgängliga hos Fotofyndet.

Sedan var det dags att fundera på insynsskydd, det tyg som man spänner runt objektivet och som gör att inte djuren på utsidan ser att det sitter en människa innanför. Jag hade letat upp en kasserad svart t-shirt till ändamålet. Jag klippte bort och sydde igen ärmarna, klippte upp halsmudden och trädde i ett snöre med en dragsko. Sedan sköt jag fast t-shirten på insidan av väggen med hjälp av en vanlig häftapparat.

Därefter var det bara att ta plats och vänta in de första fåglarna.

Stativhuvudet på plats

Den svårfunna skruven, UNC 3/8"

Insynsskyddet gjort av en gammal svart t-shirt

Klart! En kopp kaffe i en objektivmugg till vänster och en
stunds fotograferande är vårdande för själen :)

En enkel fågelstuga från Biltema ser till att locka fram
småfåglar så att man kan få en bild.

En av de första bilderna





Kameratillbehör och gömslen för naturfotografer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar