tisdag 13 december 2016

Undervattenskameran Olympus Tough TG-4

Vid en resa till Hurghada vid Röda havet hade jag möjlighet att låna en kamera med möjlighet att fotografera och filma under vatten. Det är nämligen väldigt fina möjligheter till snorkling och dykning vid de här semesterorterna vid Röda havet.

Kameran är vad kan kan kalla en avancerad kompaktkamera, med manuella inställningsmöjligheter. Den är liten och smidig till formatet och rymdes lätt i fickan till mina badbyxor. Det var en ganska konstig känsla att ha en kamera i byxfickan och gå ner i vattnet, men det gick bra. Jag valde att fotografera i bländarprioritet, som jag gör med mina Canon systemkameror, och kameran levererade mycket fina bilder. Eftersom vi var på snorkeldjup så var inte ljuset ett problem och den inbyggda LED-lampan användes inte alls.

Filmläget finns på knapp med en röd symbol som finns tillgänglig vid höger tumme. Mycket lätt att komma åt och det gick därför snabbt och smidigt att byta mellan stillbilds- och videoläge.

Kamerans batteri laddas i kameran genom USB-ingången. Kanske inte den snabbaste laddningen men enkelt och smidigt. Både batteri- och minneskortsluckan och luckan för USB-anslutningen har dubbla lås för att minska risken för att man går i vattnet utan att luckan är tillräckligt låst. Alla lås som är öppna har en orange symbol som gör att man ser att det är något som kräver uppmärksamhet.

Jag är mycket nöjd med bild- och filmmaterialet som kameran levererade och rekommenderar kameran för dig som ska åka till länder där du har möjlighet till snorkling.

/Christer



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar