onsdag 14 december 2016

Poddradion förgyller, utbildar och ökar insikt

När jag tränar och åker bil, och ibland också när jag jobbar så tycker jag om att lyssna på poddradio. Och orsaken är helt enkelt det som sammanfattas i rubriken, poddradion "förgyller, utbildar och ökar insikt".

Man kan finna poddradio i de flesta ämnen, vilket är en av egenskaperna som lockar. De som ligger mig varmast om hjärtat handlar, såklart, om foto. Det finns många som är hörvärda, och jag tänker inte räkna upp dem alla här men Fotosidans podd är värd att nämna.

Aktuella samhällsfrågor är en annan sak som intresserar mig, och där har Sveriges Radio P3 en riktig skatt i sitt program P3 dokumentär. Nytt, gammalt, brottsfall, samhällsutveckling, allt möjligt finns det att lyssna på. Även P1 har dokumentärer som är väl värda att söka bland. Försök också att lyssna på avsnitt som kanske inte intresserar vid en första anblick. Många är riktiga guldkorn när man väl fått klart för sig vad de handlar om.

Den sista huvuddelen i mitt poddlyssnande handlar om brott. Fick ganska nyligen ett tips om Rättegångspodden, en podd med autentiskt ljudmaterial från svenska rättegångar. Det är kända våldsbrott, svindleri, kidnappning, insiderbrott och en hel del annat. Där just blandningen spelar en viktig roll i att göra det lyssningsvänligt.

Hur lyssnar man då på poddradio? Sveriges Radios program finns tillgängliga i deras egna app för smarta telefoner. Själv använder jag en app som heter acast, där det finns många svenska och utländska poddar. Den är praktisk och man kan lyssna direkt eller ladda ner program när man har bra uppkoppling och sedan lyssna lokalt. Bra om man sitter på dålig uppkoppling eller när man t ex flyger och inte får vara ansluten till internet.

Sammanfattningsvis så vill jag återigen anknyta till titeln, som tillsammans med idén till inlägget kommer från min vän Ann-Marie. Mitt poddradiolyssnande förgyller vardagen, det utbildar mig inom foto och allmänbildning och det ger mig en ökad insikt i andra människors vardag och öden.

/Christer

Foto: Craig Cloutier
Licensierad enligt Creative Commons, CC BY-SA 2.0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar