onsdag 7 december 2016

Att resa lätt på en familjesemester, erfarenheter

Som jag beskrev för en tid sedan hade jag vissa problem med att packa lätt inför en resa till Egypten med familjen. Det hela slutade med att jag tog med kamerahuset Canon EOS 7D Mk II, Tamron 17-50 f/2.8, en ny YongNuo 50mm f/1.8, en blixt Meike MK600, ett set YongNuo YN622 blixtutlösare, extra batterier, batteriladdare, samt ett litet smidigt kamerastativ som går att göra väldigt litet när man fäller ihop det.

När detta skrivs på resans sista kväll så kan jag se att jag bara använt kamerahuset, 17-50:n, blixten och stativet. När familjen går ut på kvällen för att äta middag så vill man inte släpa med sig för mycket prylar, och eftersom dagsaktiviteterna till stor del är förknippade med vatten så ges inte jättemycket tillfälle till fotografering med vanlig kamera där heller. Eftersom det blir mörkt väldigt fort på kvällarna så var stativet bra att ha och användes flera gånger.

Förutom systemkameran hade jag även med mig en Olympus kompaktkamera för undervattensfotografering. Denna kan man läsa om i flera separata inlägg, både om kameran och mina erfarenheter från snorklingsfotografering.

/Christer

Olympus-kameran som användes vid undervattensfoto

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar