lördag 16 januari 2016

Ny bok, om svensk flygspaning

Att spaningsflyg ligger mig varmt om hjärtat vet den som läst i bloggen ett tag. Jag har nu äntligen fått fatt i en bok som jag länge velat läsa. Den heter "Bortom horisonten", med tilläggstiteln "svensk flygspaning mot Sovjetunionen 1946-1952", skriven av Lennart Andersson och Leif Hellström. Jag har tidigare skrivit om svenska spaningsflygningar mot bland annat Murmansk-området och Baltikum, och en del av dessa uppgifter härstammar ifrån denna bok. Det ska nu därför bli riktigt intressant att få ta del av hela innehållet. Problemet har varit att boken sedan länge är slutsåld överallt, men nu hittade jag en hos ett antikvariat.

Bakgrunden till boken är att det redan på 70-talet gick rykten om att Flygvapnet skulle ha spanat mot bland annat Murmansk på 40- eller 50-talet. En debattartikel i DN 1991 ledde till att saken kom att undersökas ytterligare och dokumenteras. Då ett specifikt spaningsföretag fanns med i artikeln och även dess orsak, bestämde ÖB Bengt Gustafsson att uppgifterna skulle utredas. Piloten som genomfört flygningarna intervjuades, liksom en del andra personer som deltagit i operationerna. Uppgifterna hamnade dock i en rapport som låstes in i ÖB:s kassaskåp, för att senare hamna på juridiska avdelningen på Högkvarteret och hos Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten (MUST).

I slutet av 1990-talet lyckades piloten själv få tillstånd att avslöja det han mindes av verksamheten, och ordnade då så att hans anteckningar skulle lämnas ut postumt. Piloten gick bort i mars 2001 och anteckningarna lämnades ut. Senare kom även de topphemliga rapporterna att lämnas ut.

Till grund för uppgifterna i boken ligger arkiven hos Flygstaben, Flygförvaltningen, Försvarsstaben och Försvarets Forskningsanstallt. Dessutom visst material från Utrikesdepartementet avseende DC-3-utredningen. Bland utländska arkiv nämns National Archives i Washington och Public Record Office i London. En svensk myndighet som i vanlig ordning intar en restriktiv hållning till publicitet är Försvarets Radioanstalt, som endast i mycket begränsad omfattning tillåtit material att publiceras.

Ser fram emot spännande läsning och mina slutsatser kommer jag såklart att dela med mig av!

/Christer

S31 Spitfire, en av flygplantyperna som dessa flygningar genomfördes med.
Foto: Christer Hägglund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar