måndag 17 februari 2014

Tidspressat workflow under ishockeymatch

Vi har sedan tidigare följt fotografen Jeff Cable och hans arbete under OS i Sotji. Cable har i en bloggpost bekrivit sitt arbetsflöde, workflow, under en match där USA:s hockeyherrar eller -damer spelar. Det är pressat och Cable berättar bland annat om att under sitt första OS hade han 12 timmar på sig att gå igenom och skicka in bilder. Det är nu nere i 2 timmar. För att hitta detta så går han igenom bilderna i pauserna i matchen, och börjar redan då justera och skicka in bilder.

Eftersom vissa av mina läsare har lite svårt att hänga med i engelska fackuttryck har jag översatt själva arbetsflödet. Texten återfinns i sitt original i inlägget Crazy fast deadlines and workflow. "Jag" i nedanstående text innebär alltså Jeff Cable.

-----------------

Arbetsflöde:
* När signalen ljuder att perioden är slut, tar jag ut Lexar-minneskortet och stoppar in det i USB 3.0-läsaren
* Photo Mechanic dyker upp och frågar efter en mapp på datorn att ladda in bilderna till och frågar efter IPTC-data. (Vår anm.: IPTC är en internationell standard för metadata för bilder och annan media inom mediabranschen, utvecklad i början av 1990-talet av International Press Telecommunications Council)
* Jag har då redan skapat en mapp med ett passande namn, oftast något i stil med "20140212_Hockey_USA_vs_Canada_Women"
* Jag skriver in IPTC-data, till exempel "USA vs Canada (Women) Hockey"
* Jag börjar titta på bilderna under tiden de laddas in, och försöker hitta de bästa i högen
* Jag markerar de bästa efter en färgskala, som jag sedan kan filtrera efter
* Jag går igenom alla bilder från den perioden och filtrerar sedan för att bara visa de bästa
* Jag hoppar snabbt in i Photoshop för att justera var och en av de bästa bilderna (exponering, kontrast, beskärning...) och sparar filerna med tillägget Edit_
* Efter att jag gjort detta med de bästa, behöver jag märka varje bild med namnet på personen på bilden. För detta har jag skapat ett dokument som kallas Replacement code file, en fil med ersättningskoder, med varje spelare i Team USA, herrar och damer. Jag skriver in "/26w/" och Photo Mechanic ersätter detta med "USA Hockey's KENDALL COYNE (#26)"
* Innan jag skickar bilderna till laget eller till bildbyrån, har jag ett makro i Photo Mechanic som ändrar storleken på bilderna, och där all FTP-information är lagrad. Ett knapptryck och bilderna åker iväg.
* Jag trycker ut kameran från kortläsaren, stoppar det i kameran igen och börjar fotografera nästa period.

Vanligtvis, när matchen är över och jag är klar, har bilderna redan lagts ut på USA Hockey Olympic-sidan och hos bildbyrån.

-----------------

Om du läser i Jeff Cables blogg så skriv gärna en uppmuntrande kommentar. Det är fantastiskt att man tar sig tid att blogga för oss vanliga dödliga under det pressade tidsschema man lever i under ett olympiskt spel.

/Fotofyndet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar