tisdag 11 februari 2014

Ett drömdjur att fotografera

Efter min resa till Finland när jag hade förmånen att få fotografera järv och björn, två av mina favoritdjur i nämnd ordning, så funderar jag lite på vilket mitt nästa drömdjur att få på bild är. Förutom järven och björnen så såg jag även en varg. Det hela gick dock mycket, mycket snabbt och det var inte ens nära att jag skulle få en bild på den. Så bilden på vargen känns ju helt klart som en bild jag har kvar att ta. Men frågan är om jag inte ändå väljer myskoxen som nummer ett.

Myskoxen är och ser ut som ett urtidsdjur, en kvarleva från en tid när mammutar och mastodonter befolkade jorden. De lever högt upp på fjället och står i en liten grupp i det vindpinade landskapet. Idag finns det en liten flock i Härjedalen, som härstammar från de fem djur som vandrade över från Dovrefjäll i Norge 1971. Som störst var flocken 34 djur, men sedan senare delen av 80-talet har den minskat och flocken består idag av sex djur. Flocken lever i ett fjällområde strax norr om Lofsdalen. Sedan några år finns också en flock i en inhägnad i Tännäs. Denna flock har ett utbyte med den vilda flocken, för att få en genetisk spridning och minska den uppenbara risken för inavel.

Myskoxen tillhör familjen getdjur och är sin storlek till trots närmast släkt med get och får. Idag finns större populationer av myskoxe i Kanada, på Grönland och i Alaska.

Så, en resa till Lofsdalen eller Dovrefjäll i Norge vore en önskan. :)

Myskoxe, fotograferad på Kolmårdens djurpark

Foto: Christer Hägglund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar