fredag 14 februari 2014

Recension av "Hårsfjärden; det hemliga ubåtskriget mot Sverige"

Ola Tunanders bok om händelserna i Hårsfjärden i Stockholms skärgård i september och oktober 1982 är en mycket ambitiös genomgång av hela händelseförloppet. Det hela tar sin början med ett amerikanskt flottbesök i centrala Stockholm och klingar av nästan tre veckor senare. Under tiden har Sverige bytt regering, åtskilliga sjunkbomber har släppts och ett antal skarpladdade minor fyrats av, något som är extremt ovanligt i fredstid. Märkliga order har getts utom den ordinarie ordergången, mystiska röster som i efterhand inte kunnat identifieras har gett order på radio, ubåtsnät har trasats sönder, alla ubåtar har smitit och rysskräcken har slagit sina vassa klor i Sveriges befolkning.

Boken redovisar för händelserna med ett kapitel för varje dag under tiden 1 oktober till 14 oktober med krigsdagböckerna från flera staber och befälhavare som var inblandade i händelserna som källor, samt såklart ett stort antal intervjuer. Eftersom det utan tvivel är så att vissa dagböcker förändrats i efterhand, liksom att bland annat överbefälhavare Lennart Ljungs dagbok helt saknar sidor för vissa dagar, har Tunander sökt mönster och information i andra, oförändrade källor. På så sätt har han kunnat finna ett troligt händelseförlopp, vem eller vilka som var inblandade och med vilka ubåtar operationen genomfördes.

Om man jämför med Tommy Lindfors bok "Under ytan - ubåtar och svensk säkerhetspolitik" så tycker jag inte att Tunander lyckas hitta en trolig orsak till kränkningarna, mer än en psykologisk krigföring mot Västeuropa i allmänhet och Sverige i synnerhet. Å andra sidan säger inte Tunander emot Lindfors vad gäller orsakerna, så man kan nog utan större risk lägga ihop informationen från de båda för att skapa sig en egen bild av vad som hänt.

Vad var det då som hände och vilka var det som hälsade på oss under Hårsfjärdsincidenten? Jag är, och har ganska länge varit, övertygad om att det var ubåtar från NATO som var här. Tunanders bok med sina källor i krigsdagböckerna blir bara ytterligare en sten i den vågskålen.

Jag ska inte avslöja för mycket, men rekommenderar er att läsa Ola Tunanders bok "Hårsfjärden; det hemliga ubåtskriget mot Sverige", och avslutar med ett citat som Tunander nämner i boken angående psykologisk krigföring:

"Handlingar bevisar sin egen trovärdighet."

Betyg: 4 av 5 periskop

NR-1, en av de ubåtar som Tunander pekar ut som en av de som var på