onsdag 21 augusti 2013

Bländarprioritet och blixt

Jag är en sån som oftast har kameran i AV-läget, dvs bländarprioriterad tidsautomatik. Man ställer in en bländare och ett ISO-värde, kameran väljer själv en slutartid som ger en korrekt exponering. Anledningen är oftast att jag vill har kort skärpedjup i mina bilder och det styra man med bländarens storlek. Men det där är gammal skåpmat och sånt som ni redan behärskar. En sak som inte är helt lätt är dock att använda bländarprioritet tillsammans med blixt. När jag först försökte så blev det konstigt, överexponerat och kameran verkade inte ta hänsyn till blixten.

Lösningen på problemet var en inställning i kameran, som i sin grundinställning är helt galen enligt mig. Inställningen finns på mina äldre Canon-hus, fram till och med 550D, under Egen programmering (C.Fn) som finns på någon av de sista flikarna. Som en av de första inställningarna där finns Exponering. Blixtsynktid i Av-läget. Där finns det två eller tre olika val, beroende på kamerageneration, Auto, 1/200-1/60 auto och 1/200 (fast). 1/200-1/60 finns med på nyare modeller men inte äldre. Ställ in denna på 1/200.

På mitt nyaste kamerahus, Canon EOS 650D hittar man den här inställningen på första fliken med inställningar under Blixtstyrning och Blixtsynktid i Av-läget. Ställ in på 1/200. Nu har du möjlighet att styra skärpedjupet även på dina blixtbilder.

Lycka till!

/Fotofyndet


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar