onsdag 13 mars 2013

På utflykt med en kameraryggsäck

Kameraryggsäcken är ett av de allra viktigaste kameratillbehören när man har blivit lite varm i kläderna och börjat få en lite större utrustning. Själv använder jag flera, men oftast en Bilora All Season Adventure III. Det är en bra ryggsäck med gott om plats och en extra ryggsäck som antingen hängs utanpå den stora, eller som även kan bäras separat. Bra om man vill lämna sin ryggsäck i en stuga och gå en liten promenad, eller om man är flera som kan dela på bärningen. I den lilla ryggsäcken förvarar jag oftast fika, då det är rätt skönt att ha det helt separerat från kamerautrustningen. Även eventuella extra klädesplagg får åka ner här.

I själva kameraryggsäcken förvarar jag kameraprylarna, kamerahus, objektiv och de kameratillbehör jag anser mig behöva. Det är gott om plats, och trots att jag har ett ganska stort teleobjektiv (150-500mm) som jag gärna tar med mig, om man skulle få se något djur på lite avstånd, så har jag inga problem att få med mig normaloptiken 17-50mm/f2.8, min fasta 50/f1.4. Ganska ofta har jag också en extern blixt med mig. Det finns gott om flyttbara mellanväggar så att man kan anpassa efter den utrustning man har med sig just för tillfället.

På utsidan så finns det, förutom fästen för den extra ryggsäcken, rejäla fästen för kamerastativet. Jag har ett som är ganska stabilt och rejält, men det är trots det inga problem att bära det på sidan av ryggsäcken. Jag använder ofta ett enbensstativ, sk monopod, på mina utflykter och även det går bra att sätta fast i fästet på sidan.



Bärsystemet är riktigt bra, man kan justera in axelremmar och det vadderade midjeavbärarbältet så att ryggsäcken sitter skönt. Det finns dessutom flera handtag, ett på ena kortsidan och ett på ena långsidan, som underlättar mycket när man ska hantera den och t ex lyfta i och ur bilen.




Kameraryggsäck på utflykt
Bild från en utflykt i Indalsälvens delta, med
kameraryggsäcken från Bilora.

/Fotofyndet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar