måndag 16 oktober 2023

Den sista lilla pusselbiten

2020 berättade jag här i bloggen att jag skaffat en ny typ av stativplatta för att kunna kombinera användning av trebensstativ och kamerarem som fästes i stativgängan. En lösning som jag använt sedan dess och är mycket nöjd med. Det har dock funnits en sak kvar att lösa, och det har varit när jag vill använda mitt enbensstativ. Jag vill inte sätta en stor och tung kulled på mitt enbensstativ, så där har jag fått stå ut med att skruva bort stativplattan. 

Men efter senaste gången så kände jag att jag fått nog av detta och sökte upp en produkt hos en stor internationell näthandlare som jag klickade hem. Häromdagen kom den och jag måste säga att jag är riktigt nöjd. Det är den sista lilla pusselbiten som saknats i det här systemet. 




Produkten är platt, bygger inte mycket i höjdled och är egentligen bara ett Arca Swiss-fäste, lika som översta delen av kulleden på trebensstativet. På så sätt slipper jag skruva av stativplattan, oavsett om jag vill sätta kamerahuset på enbensstativet, eller om jag väljer stativfoten på min 70-200. 





/Christer 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar