torsdag 19 oktober 2023

Problem med Canon Camera Connect och MSDefender

I mitt dagliga arbete så använder jag min privata mobiltelefon, eftersom jag är egen konsult. Jag jobbar dock åt en stor internationell koncern, och häromveckan uppstod behovet att komma åt vissa system på jobbet. Det tog en stund, men efter installation av MSDefender och diverse krångel så fick jag det att fungera. 

Några dagar senare skulle jag koppla upp mig mot min Canon EOS R6 med hjälp av Canon Camera Connect. Det som alltid varit så enkelt gick nu inte alls. Jag gav upp och använde intervallfotograferingen istället. Provade någon dag senare men utan framgång även då. En dag hade jag med mig kameran på jobbet och då fungerade det bra att koppla upp sig, så jag tänkte att det var skönt att det bara var något tillfälligt fel. Hemma samma kväll var det kört igen. Provade då att starta om telefonen, som är en Samsung S21, och fick då kontakt med kameran direkt när telefonen startat om. Men efter bara någon sekund så kopplade den ned, och då noterade jag att det var precis när Defender-ikonen tändes som kopplingen till kameran försvann. Så då provade jag att logga ut från jobbets konto på Teams och Defender, och se då fungerade det igen. Jag kan vara utloggad i fortsättningen, och logga in när jag behöver använda Teams i jobbet, men det kan vara bra att känna till att det verkar kunna vara problem med dessa två appar. 



Här stannade uppkopplingen
när jag hade problem.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar