onsdag 31 juli 2013

AE-låsning, vad är det för en knapp?

Förra veckan pratade vi om autofokusen och några tips om hur man ställer in och använder den på bästa sätt. Idag ska vi prata om en annan knapp som har med samma sak att göra och som tyvärr är sprasamt använd på många kameror. Den kallas för AE-Lock eller AE-låsning och används för att låsa exponering och/eller autofokus. Exempel på användning är när du vill ta en porträttbild av någon som står på en strand. Du vill ha den vackra solnedgången med på den ena sidan av personen, som då inte hamnar i mitten. Kameran vill i allmänhet både exponera och fokusera på det som är i mitten, och om exponeringen görs med solnedgången som grund så kommer inte personen i porträttet att bli ens i närheten av rätt exponerad.

Man kan då använda AE-låsningsfunktionen. På mina Canon-kameror så är det en stjärna som symbol ovanför knappen, på Nikon står det ofta AE-L AF-L på knappen. Nikons variant är då klart mycket bättre, då man förstår att det rör sig om Auto Exposure Lock och Auto Focus Lock. I exempelfallet ovan siktar man då på sitt huvudmotiv, personen, trycker ned knappen halvvägs varvid kameran exponerar och fokuserar. Tryck in AE-L-knappen och komponera om bilden som du vill ha den, i det här fallet genom att vrida den i sidled så att solnedgången kommer med i bakgrunden. Knapptrycket gör då att kamerans exponering och fokusering är låsta, och ändras inte när du vrider på kameran trots att ljusförhållandena i bilden ändras.

Ett annat tillfälle när knappen är bra är ett som jag själv blev påmind om för inte så längesedan. När jag var på resan i Finland tänkte jag göra ett enkelt panorama för att visa hur området kring lodgen såg ut. Jag ställde mig på ett bra ställe och tog ett antal bilder. När jag kom hem och skulle sätta ihop dem till ett panorama så insåg jag att exponeringen förändrats pga att olika mycket av en sjö kommit med i bilden, vilket påverkade ljuset. Det blev åtskilligt med fix och trix i bildredigeringsprogrammet innan det blev ett ok resultat. Bra blev det inte. Om jag istället hållit AE-L-knappen intryckt hela tiden så hade alla bilderna tagits med samma exponering och sett likadana ut. Man får dock tänka på att om det blir alltför stora förändringar i ljuset så riskerar partier i bilden att bli utfrätta eller utsvärtade.

I många kameror kan man i menyinställningarna välja hur den här knappen ska fungera i detalj, om den ska styra både exponering och fokusering, bara exponering eller bara fokusering. På vissa modeller finns någon fler kombination också, som t ex att den bara gäller autofokus när man trycker, men båda om man håller in.

AE-L-knapp på Nikon (D40) och Canon (EOS 450D)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar