onsdag 3 juli 2013

Tekniktips: Utrustningen på resan - Kulled

På min resa till Finland så fick jag som tidigare nämnts bra möjlighet att fälttesta några av våra produkter. En av dessa var stativhuvuden. I varje gömsle så finns en hylla där man kan sätta fast sitt stativhuvud, så slipper man ha stativ inne i det trånga gömslet. Hyllan är en enkel bräda med hål för 3/8" skruvar som är vanligast i fästet mellan stativ och stativhuvud.

Jag tog med mig två kulleder i vår mellanstorlek, med diameter 44mm. På dessa monterade jag mina två telezoomar Sigma 150-500/5-6.3 och Canon EF 70-200/4L. Sigman får anses som en medeltung teleoptik medan Canons 70-200 kvalar in i lätt till medel. Det visade sig vara ett utmärkt val, då båda gick att justera så att de gick lätt att reglera i höjdled, och vrida i panoreringsleden, men utan att för den skull röra sig när jag inte ville det eller tippa åt sidan.

Kulleden har två skruvar, en för att justera friktionen, dvs hur hårt man måste ta i för att röra på kameran, och en för att dra fast kulan helt. I botten finns en vridled för att kunna panorera utan att vrida kulan. Friktionen i denna vridled bör ställas på mindre än friktionen i kulan för att säkerställa att det är denna led som i första hand tar upp vridning.

Vikten är 0,5 kg och max belastning är 12 kg.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar