onsdag 17 juli 2013

Finlandsresan, kamerarem i neopren och filterförvaringsficka

Jag har under några veckor skrivit om den utrustning jag hade med mig på resan till björnarna i Finland. Tidigare har det handlat om kameraryggsäck och kulled, och nu har turen kommit till kamerarem och filterficka.

Man kan säkert undra varför man ska köpa en kamerarem i neopren, när det följer med en rem när man köper kameran. Så har jag, ärligt talat, också tänkt fram till att jag provade vår neoprenrem. Skillnaden är nämligen att neoprenremmen är stoppad och att den fjädrar. Den är alltså lite elastisk. Detta hjälper till att dämpa stötar på nacken när man har kameran runt halsen, och det märks faktiskt ganska stor skillnad. Det märks såklart extra mycket när man har batterigrepp, dubbla batterier och teleobjektiv på kameran.


Kamerarem svart i neopren


En annan sak som jag fick möjlighet att prova var vår förvaringsficka för filter. Den är tillverkad mjukt tyg och har en karbinhake i plast att fästa på fotoväst, jacka eller liknande. Syftet är att ha ett litet antal (2st) filter lättillgängliga för att snabbt kunna skruva på dem på objektivet. Jag valde att ha ett gråfilter (ND4) och ett cirkulärt polarisationsfilter (CPL) i fickan, i dimension för mitt Canon EF 70-200/4L. Tyvärr gav inte installationen i gömslet så mycket utrymme för att använda filter, i alla fall inte montera under tiden det satt där, så filtren kom till sparsam användning, men upplevdes som lätta och smidiga att nå. Rekommenderas varmt om du använder filter.

Filterförvaringsficka, här placerad på axelrem till kameraryggsäck


Fotofyndet, kameratillbehör för den prismedvetne fotografen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar