torsdag 10 oktober 2024

AI i mitt fotograferande

Det är mycket snack om AI nu, överallt och hela tiden, så jag tänkte att jag ska berätta lite om hur jag använder AI i mitt fotograferande. 

Jag fotograferar en del modeller, främst tjejer. Ofta blir jag inspirerad eller får en idé av något jag sett, något speciellt plagg eller annan rekvisita som liksom sätter tonen för bilden. Ibland kan det vara ganska svårt att förklara för modellen vad jag har tänkt mig, och det är där som AI kommer in i bilden för mig. Jag använder någon lämplig AI, vilken beror lite på vilken typ av bild det är, och förklarar i text vad jag vill ha ut för bild. AI:n skapar en eller flera bilder, och jag väljer att gå vidare med någon, som jag sedan anpassar ytterligare genom att skriva kommentarer som till exempel att skjortan ska byta färg eller något annat. 

Därefter kan jag ta kontakt med den tilltänkta modellen och ha något att föreslå och föra en diskussion kring. Mycket lättare än att försöka bara förklara vad det är man har tänkt sig. Nedan visas en idé som ännu inte är genomförd.


Förutom dessa helt AI-genererade exempelbilder, så använder jag givetvis en del andra funktioner som helt eller delvis drivs av AI också. Det jag tänker främst på är Adobe Photoshop, där det bland annat finns en funktion som kan markera objekt i en bild, som drivs av AI och som har blivit märkbart bättre bara under det senaste året, eller till och med halvåret. Visst, det är inte 100% perfekt, men vi börjar komma ganska nära i alla fall. 

/Christer 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar