onsdag 16 oktober 2024

Ny kamera i arbetsflödet

För en tid sedan tillkom en ny kamera i mitt system. Det är en Olympus TG-4 Tough, som är en vattentät kompaktkamera. Orsaken till att jag valt att komplettera med ytterligare en kamera, som dessutom är av ett annat märke än mina övriga, är såklart just att den är vattentät. 



Jag har funderat fram och tillbaka länge över hur jag ska kunna ge mig själv möjligheten att fotografera undervattensbilder på ett sätt som är rimligt vad gäller alla aspekter som man måste ta hänsyn till. Det jag tänker främst på då är dels inköpspris, men det är en sak som jag brukar kunna komma över när den initiala svedan i plånboken har lagt sig. Men dels även på hur lätt kameran är att använda i det element där jag vill använda den, alltså under vatten. Det finns undervattenshus till några andra av mina kameror, men för ett riktigt undervattenshus så tillkommer det en hel del pyssel för att kunna använda kameran under vatten. Det ska underhållas, smörjas och man måste gå igenom en procedur innan man badar. 

Några av kraven jag hade var att kameran skulle gå att använda när jag var ute på resande fot, det vill säga någon form av trådlös överföring till mobil eller läsplatta. Där föll exempelvis äldre varianter av Pentax/Ricohs WG-serie bort. RAW-format var ett annat krav, då just undervattensbilderna kan behöva lite extra efterbehandling för att bli bra. 

Därför tyckte jag att TG-4 var en lagom kompromiss, med ett begagnatpris på 1.500 kr och den är otroligt lättanvänd. Jag hade lånat en av en kompis tidigare, så jag visste precis vad det var jag köpte. 

Som sagt har TG-4 möjlighet att föra över bilder via wifi. En liten nackdel att jag behöver en ytterligare en app för att ladda in bilder i telefonen. OI.Share är dock en relativt lättanvänd app och det var ändå enkelt att få in den i mitt mobila arbetsflöde. Det finns funktioner för att fjärrstyra kameran och importera bilder som redan är tagna. Det finns också en instruktionsbok och någon form av bildredigeringsfunktion. Jag använder Lightroom och Photoshop i mobilen så jag har inte undersökt redigeringen.

OI.Share


Jag har testat lite och en sak man ska vara medveten om är att räckvidden för wifi-signal under vatten är noll och inget. Jag försökte att fjärrstyra kameran under vatten, men även om avståndet var mindre än en meter, nedåt 15-20 cm till och med, så nådde inte signalen fram. Lite synd, för det hade varit skönt att ha ett hjälpmedel för att komponera bilderna. 

När det gäller själva kamerans hantering för att stå emot vatten, så är det väldigt enkelt. Varje lucka på kameran har en extra spärr, för att minska risken att man råkar öppna den under vatten. I övrigt är det inget speciellt alls, utan det är bara att ta ned den under vatten. Första gången jag lånade kompisens TG-4 så var jag och familjen på utlandssemester och badade mycket. Det var en mycket märklig känsla att ha kameran i benfickan på badshortsen och gå i vattnet. 


Lucka med extra spärr

Jag hann inte använda min kamera under säsongen, men jag använde kompisens för att ta en av bilderna i min årslånga fotoutmaning, när vi var på semester i södra delarna av landet. 


Bild tagen i Vättern med Olympus TG-4

Jag är i alla väsentliga delar nöjd med mitt köp och Olympus TG-4 Tough har funnit sig till rätta här hos mig. 

/Christer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar