måndag 28 september 2020

En spontanare där en uttänkt men oprövad lösning fick testas

En lördag för ett tag sedan hörde modellen Emma av sig och hade en idé. Hon ursäktade sig att vara ute i sista sekunden men undrade om jag hade tid att plåta redan samma dag. Dagen var ganska fri från sånt som inte går att flytta på så hon berättade om sin idé, vi bestämde en plats och en tid. När vi kom till platsen var den tyvärr avstängd på grund av ett bygge, men vi hittade ett alternativ inte så långt borta. 

Redan under den korta planeringen så insåg jag att det skulle bli lite knivigt att ljussätta då solen var riktigt stark och det blåste riktigt hårt. Solen skulle komma att ligga bakom modellen, det insåg jag, men det skulle inte gå att ställa något blixtstativ där med en rejäl blixt på. Risken var helt enkelt för stor att en blixt på stativ skulle blåsa omkull och kanske till och med ned i vattnet intill. Modellens pojkvän brukar följa med, men den här gången kunde han tyvärr inte. Annars är det alltid bra när modellerna har med sig någon, för det finns alltid saker som både jag och modellen uppskattar att få hjälp med. 

Det var då jag kom att tänka på min specialare som jag testade en gång hemma för ett drygt år sedan, men som faktiskt aldrig kommit till användning. Det är varianten med en Godox AD200, förlängningshuvudet EC200, det runda huvudet H200R och sändaren X2T. När jag testade var det nog X1T, men den är uppgraderad sedan dess. 

AD200:ans huvudenhet stoppas i bakfickan, förlängningshuvudet sätts i blixtskon på X2T som i sin tur sätts i blixtskon på kameran. På så sätt så får man en blixt som är 200 Ws, dvs ungefär 3 gånger starkare än en speedlight, i blixtskon på kameran. 





Tyvärr gjorde jag en liten inställningsmiss under fotograferingen så jag blev inte 100% nöjd med bilderna, men modellen är nöjd med bilderna till syftet hon hade, och det är huvudsaken. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar