lördag 25 oktober 2014

Bildskärmar, eller lev som jag lär inte...

Lev som jag lär, inte som jag gör. Nu ska jag tipsa om en sak som jag själv är väldigt dålig på, men jag vet åtminstone om att jag är dålig på det. Nämligen det här med bildskärmar. Det är inte ovanligt alls att vi köper en digitalkamera för 25.000 kr, objektiv för lika mycket om inte mer, och sedan sitter vi och gör bildbehandlingen med en skärm för 1.000 kr som dessutom är helt okalibrerad. Eller gud förbjude på en laptop. Det får ofta den följden att när vi tycker att vi har fått till den där rätt kontrasten i bilden, eller den absolut rätta färgtonen, så ser bilden helt annorlunda ut när den kommer till en annan dator eller ut på print.

Därför är det viktigt att man ser till att kalibrera sin skärm någon gång ibland, och till det finns det olika hjälpmedel. Jag tänker inte peka ut någon speciell riktning vad ni ska välja, men var åtminstone medvetna om att skärmen behöver kärlek den också!

/Fotofyndet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar