söndag 6 april 2014

Söndagstips: Hästhoppning

Min systerdotter håller på med hästhoppning och har gjort det under några år, vilket jag skrivit om tidigare i bloggen, bland annat då hon blev svensk mästare i en av ponnyklasserna för något år sedan. I helgen var jag på en tävling på en närbelägen ridstadion och kameran var såklart med. Tävlingen för min systerdotter gick helt enligt planen, men utan den riktiga spänningen då hon var ensam i sin klass. Det var ändå viktigt att det gick bra för framtida tävlingar, vilket vi säkert får anledning att återkomma till.

När man är på en hästhoppningstävling, speciellt under vintern inomhus, och vill följa en speciell ryttare så måste man "skjuta in sig" innan, dvs se till att man har någorlunda rätt inställningar på kamera och optik. Det ges inte mycket tid till detta när man väl har "sin" ryttare på banan. En sak som är rolig med juniorklasserna i hästhoppning är att det händer ganska mycket och att det i många aspekter är roligare att se än seniorklasserna man ser på tv. Ryttarna är små och i vissa fall orutinerade, medan hästarna är små till växten men i många fall med stora personligheter och med stark vilja. Detta kan leda till olika dråpliga incidenter när häst och ryttare inte är helt överens.

Dagens söndagstips är helt enkelt att besöka en ungdomstävling i hästhoppning och att ha kameran beredd. Jag vill påpeka att på bilderna nedan blev varken häst eller ryttare skadade på något sätt.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar