onsdag 26 mars 2014

Teknik: Workflow på fotoresa

Efter att en god vän råkat ut för det som inte får hända en fotograf, det vill säga bilder som försvunnit och inte kunnat räddas, har jag gjort slag i saken och tänkt igenom mitt workflow för bilder inför nästa fotoresa. Nu vet jag att jag har tillgång till internet via WiFi på platsen och det här är därför anpassat efter det.

Jag fotograferar oftast med två kamerahus. Båda två är Canon och använder minneskort av typ SDHC. I båda kamerahusen sitter ett Silicon Power 32GB SDHC-kort. I en minneskortsförvaring har jag 3-4 st extra minneskort, något 32GB och några 16GB. Detta pga att om det blir väldigt mycket fotat riskerar jag att fylla kortet på något kamerahus och då går det snabbt att byta kort. Dessutom står man inför risken att korten slutar fungera. Det har inte hänt mig ännu, men det finns alltid en risk. Eftersom sannolikheten är liten både att fylla korten och att något går sönder har jag inget emot att reservkorten är något mindre. Tänk också på att om du byter kort innan det är helt fullt så minskar du risken att något händer med kortet.

Jag har med mig en minneskortläsare från TnB som även fungerar som USB-hub. Där sätter jag minneskort nr 1 och laddar in i en mapp som jag har förberett. Den har namn efter resmål och datum och under den gör jag en mapp för varje dag, där jag laddar in bilderna från båda minneskorten. Jag laddar in bilderna genom att markera och dra över dem från minneskortet med Utforskaren. Om man har kamerahus där bildnumreringen ligger i närheten av varandra är risken för namnkonflikt stor, och då kan man bli tvungen att antingen skapa ytterligare en undermapp för respektive kamerahus, eller ge filerna ett prefix. Detta kan man göra vid inladdningen om man använder vissa hjälpprogram, eller efteråt med en filhanterare som t ex Total Commander eller bildbehandlingsprogrammet ACDSee. Hur man använder Total Commander för det ändamålet ska vi visa i ett senare inlägg.

Omdöpning av filer i Total Commander

Nu när bilderna ligger i mappen för dagen så kopierar vi den till en backuphårddisk som anslutits till datorn alternativt USB-huben i minneskortsläsaren. Vissa laptops har ganska få USB-portar och vill man använda både mus och minneskortsläsare kan det bli fullt. Första dagen kopierar vi hela resemappen till backuphårddisken, och de följande dagarna kopierar vi bara mappen för respektive dag.
Hårddisk från Silicon Power

När bilderna finns på datorn och på backuphårddisken så är det dags att skicka dem hem också. Det är inte helt nödvändigt att göra varje dag utan är en sak man kan göra när man får tillfälle till det. Jag har satt upp en FTP-server på min NAS, Network Attached Storage, hemma på kontoret, och dit ska vi nu ladda upp alla bilder. Eftersom IP-adressen kan variera på anslutningen på kontoret så har jag registrerat en adress hos DNSdynamic som jag pekar till IP-adressen på kontoret. När jag är ute på resa så fotograferar jag alltid i RAW+JPG, dvs det blir både en fil med rådata och en jpg-bild av varje exponering. RAW-filen är avsevärt mycket större. I det här läget så vet jag av erfarenhet att bandbredden är något begränsad, så därför laddar jag bara upp JPG-filerna till FTP-servern. Helt enkelt för att klara av det på en acceptabel tid. Anledningen till att jag laddar upp dem till FTP-servern är dels att ge familjen där hemma tillgång till bilderna jag tagit, och dels att ha ytterligare en säkerhetskopia. Om jag sitter på en riktigt bra kabeluppkoppling så laddar jag upp både RAW- och JPG-filerna.

NAS, nätverkshårddisk som även
innehåller FTP-server. 

Nu är det dags att förbereda fotografering dag 2, och då börjar vi med att formatera båda minneskorten för att minimera risken för fel.

Ibland när man är på en fotoresa så jobbar man i någon workshop med bilderna, eller så förbereder man några bilder för visning. Då brukar jag skapa en mapp som heter Urval under huvudmappen. Om den får följa med vid backup eller ej beror lite på hur mycket tid och energi jag lägger på att göra om bilderna.

Lycka till och kom ihåg, slarva inte med backuperna! 


Fotofyndet, kameratillbehör för den prismedvetne fotografen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar