fredag 8 maj 2020

Inställningsstrul med Canon


Under ett tag så har min Canon EOS 6D strulat och jag har inte kunnat ansluta den med kabel till datorn. Jag har löst det genom att ta ur minneskortet och sätta det i en minneskortsläsare istället. Klart störigt att inte kunna ansluta den till datorn, så nyss bestämde jag mig för att kolla lite noggrannare på varför det var så. Och det visade sig vara en ganska enkel lösning, nämligen att man måste avaktivera wifi-funktionen för att kunna ansluta med kabel. Då menar jag inte heller att man inte är ansluten, utan man måste gå in och avaktivera wifi-funktionen helt och hållet för att kabelanslutningen ska fungera.

Mycket störigt, jag använder wifi ofta, men om man har en stor mängd bilder att föra över tar det lång tid och det kan vara bättre att köra med kabeln.

Vet inte om detta gäller fler modeller än 6D, men det kan vara ett tips att kolla på det här om du har problem med att ansluta kameran till datorn.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar