Den grekiska flygplatsen Hellenikon står sedan några år öde och är ett jättelikt Urban Exploration-objekt mitt inne i Aten. Flygplatsen stängdes 2001 till förmån för den nya flygplatsen som byggdes som en del av Atens satsning för Olympiska spelen 2004. På en del av landningsbanorna byggdes arenor för landhockey, basket och softball. Arenorna står idag tomma och har börjat förfalla.
Affärsmän med stöd från Qatar och Kina har visat intresse för att köpa området och göra om det till en park, och ska ha bjudit 7 miljarder euro för området. Det motsvarar 66 miljarder kronor, och som jämförelse var den nyligen förfallna statsskulden på ca 15 miljarder kronor. Dessutom skulle projektet ge upp emot 10.000 arbetstillfällen.
Men det styrande partiet i Grekland säger fortsatt nej till en försäljning. Och flygplatsen fortsätter förfalla.
Historik
1938: Flygplatsen invigs, då under namnet Kalamaki airfield
1941: Flygfältet blir under ockupationen en bas för tyska Luftwaffe
1945: USA Air Force börjar använda flygfältet
1969: En ny terminal invigs. Den är designad av den finske arkitekten Eero Saarinen
1991: Efter ett grekiskt beslut 1988 slutar amerikanska styrkor att använda flygplatsen
2001: Hellenikon stänger när den nya flygplatsen Eleftherios Venizelos öppnar som en del av OS-satsningen
2004: Landningsbanorna blir till arenor för landhockey, basket och softboll inför sommar-OS
2005: Hellenikon planeras bli stadspark
2015: Flygplatsen förfaller fortfarande, lämnad åt sitt öde
onsdag 29 juli 2015
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar