Blixthuvud till en av mina Godox-blixtar |
Som så ofta annars så är det ju mycket en fråga om tycke och smak, men inte bara. Jag brukar börja med att vända på frågan, varför skulle jag INTE fota med blixtljus? Alltså, varför skulle jag välja ett fast ljus istället? "Kamerans automatik fungerar då", kan svaret bli. Vilket är helt sant, men behöver man verkligen den?
Fördelarna med blixt inomhus är som jag ser det främst att du har ljuset när du behöver det. Kör man med 1/200 i slutartid så ger blixtarna ljus under den tiden (eller egentligen en ännu kortare tid), inte hela tiden. Om lamporna är på hela tiden blir man bländad och äldre lampor avgav även en hel del värme. Svettiga modellers blanka hy vill man helst undvika. Men, huvudfördelen som jag ser det är ändå kraften. Det finns inga fasta ljus som kan leverera det ljus som en kraftig blixt kan göra, och det här är viktigt när man är utomhus.
Blixtljus i studiomiljö |
Skillnaden mellan att fotografera utomhus och i studio är den att i studion så brukar man, i alla fall jag, börja med att kontrollera att om jag stänger av blixtarna och tar en bild med mina aktuella inställningar så ska bilden vara svart. Pitch black. Då vet jag att allt ljus som belyser min modell kommer från mina blixtar, och inte från något fönster eller annat. Utomhus har man så gott som alltid en annan ljuskälla att ta hänsyn till också, nämligen solen. Att kunna balansera sitt blixtljus mot solen är bra och ger fantastiska bilder. Men det kräver givetvis kraft, för solen är en ganska kraftig lampa. Där har blixten sin stora fördel, att genom att den ger en så otroligt kort ljuspuls så kan den också vara väldigt kraftig.
Balansera solljus med blixt är en bra funktion som är svår att uppnå med fast ljus. |
Frågan om automatik känns också mer eller mindre självbesvarad. Normalt sett har man tre värden man ändrar när det gäller exponering; bländare, slutartid och ISO. När man fotograferar med blixt tillkommer blixtens effekt, men samtidigt så faller två bort. Slutartiden ställer man i allmänhet på den snabbaste tid som kameran kan synka med blixten, ofta 1/200 eller 1/250, och ISO ska vara på det lägsta, vilket oftast är ISO 100. Så istället för fyra variabler har vi fått två att leka med, bländaren och blixtens effekt. Vilka val man gör styrs av hur man vill att bilden ska se ut och inte sällan också vilken effekt blixten kan ge som max.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar