fredag 21 juli 2017

Vilket objektiv vill du inte leva utan?

Vi har ju mycket prylar vi som fotograferat ett tag. Objektiv är en sak man sällan kan få för många, men när man börjar titta på det så brukar vi ha ett fåtal som används väldigt mycket. Om man tittar i min kameraväska t ex så hittar vi, i brännviddsordning:

Kelda 8mm f/3.5 Fisheye (för Nikon, med adapter)
Tamron AF 17-50mm f2,8 SP XR Di-II LD Aspherical (IF)
Sigma 50mm f/1.4 DG HSM (Art)
Canon EF 70-200mm f4L USM
Sigma 150-500/5-6,3 HSM DG APO OS

Eftersom vi har några fler i familjen som fotograferar så har vi flera objektiv av vissa brännvidder, fast 50mm och 70-200 ex.vis. Men dessa är de som jag själv oftast använder. Anledningen till att Keldan är för Nikon är att jag köpte den med tanke att jag och en kompis skulle kunna använda den tillsammans. Han kör Nikon, och Nikons objektiv går att sätta på en Canon med adapter, medan det är betydligt svårare att göra tvärtom.

Tittar man på vilka som används sällan, så kan man direkt plocka bort ytterkanterna på listan, Kelda 8mm och Sigma 150-500 är extrema åt varsitt håll. Båda är dessutom budgetvarianter så de är inte ens speciellt bra, men ibland roliga att ha ändå. Fisheyeobjektivet för att skaffa sig överblick över saker och telezoomen när man fotograferar djur.

Återstår tre objektiv. Här skulle jag lätt kunna överge även Tamrons 17-50, om det inte vore för att 50mm på en kamera med cropsensor är lite väl långt. Så det händer att man inte har något val annat än att använda vidvinkelzoomen. Men mina två favoriter, som sitter på kameran när jag själv kan välja, är utan tvekan Sigmas underbara 50mm f/1.4 Art och Canon EF 70-200mm f/4. 50mm för porträtt och annat, 70-200mm för motorsport och även den för en viss del porträtt.

Tycker själv att min kameraväska är ganska komplett, om man ser till objektiv. Flera av dem skulle kunna uppgraderas till "värre modeller" av samma sak, men det finns ju en ekonomisk aspekt också.

/Christer

Foto: Marie


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar