måndag 10 juli 2017

Mer solcellsladdning

För alla tillfällen när man är ute och fotograferar motorsport så har jag byggt en övernattningsbil. Det är i grunden en skåpbil, som jag har byggt en rejäl säng i, samt en bänk med ett enkelt kök. Under sängen finns förvaring för både campingutrustning och fotoutrustning.

En av sakerna man är beroende av numera är el, och det är såklart ett problem när man ska bo i bilen utan tillgång till elnätet. Jag har löst det med ett extra 12V-batteri på 80Ah, som driver 2st cig.uttag och ett dubbelt USB-uttag. Till ett av cig.uttagen ansluter jag en kylbox som vi har som håller maten kall. Batteriet laddas av en 100W solpanel som ligger på bilens tak.

När vi besökte Mantorp Park i juni så upptäckte vi att laddningen inte räcker till riktigt. Även fast vi inte körde kylboxen hela tiden så fick vi problem i slutet av helgen med att batteriet var för urladdat för att orka driva en 12V-laddare för kamerabatteriet.

Nu har jag därför investerat i ännu en 100W solpanel, och även en annan laddningsregulator till panelerna. Med den ska man kunna se om man förbrukar mer än vad man har att tillgå från solpanelerna, och det ska därför vara lättare att hushålla med strömmen. Plus att det givetvis laddar dubbelt så mycket med två solpaneler som med en.

Den 14-16 juli är det dags att prova bygget igen i samband med nästa omgång i SM-serien i drifting, denna gång på hemmaplan på Sundsvall Raceway.

/Christer





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar