fredag 29 juli 2016

En övning i att ljussätta en bil

En kväll på semestern när inget annat stod på agendan så gav jag mig ut att fotografera den nyinköpta bilen. Det är en Citroën Jumpy HDI, skåpbil med gott om plats för kamerautrustning när man ska ut och fotografera.

Började med att ställa upp blixtarna ungefär som jag trodde att jag ville ha dem, med huvudljuset vid bilens främre högra hörn. Ett par blixtar för att lysa upp sidan, en på märket på motorhuven, en för upplättning på motsatta sidan och en inne i bilen för att ge liv åt den.

Blixt 1, huvudljus, är en Jinbei HD600V, med en YongNuo YN-622 C II utlösare (grupp A)
Blixt 2, bakre delen av sidan, är en Meike MK600, med en YongNuo YN-622 C II utlösare (grupp B)
Blixt 3, främre delen av sidan, är en jättegammal YongNuo YN468, med en YongNuo RF-605 C utlösare (grupp C)
Blixt 4, på Citroën-märket på motorhuven, är en YongNuo YN560IV med snoot, med inbyggd mottagare (grupp E)
Blixt 5, upplättningsblixt, är en jättegammal YongNuo YN460II, med en YongNuo RF-605 C utlösare (grupp F)
Blixt 6, inne i bilen, är en YongNuo YN560IV med snoot, med inbyggd mottagare (grupp D)

Samtliga grupper, A-F, styrs med blixtkontrollenheten YongNuo YN560-TX, där var och en kan slås av och på individuellt, och på kompatibla blixtar kan även effekten regleras. I mitt fall gäller detta på blixt 2, 4 och 6. Blixt 1 har en separat fjärrkontroll. Om jag hade bytt mottagare mellan blixt 1 och blixt 3, hade även blixt 3 gått att fjärrstyra, men det tänkte jag inte på då.

I den första delen av serien visas varje blixt för sig.

Utgångsläget

Blixt 1 (A)

Blixt 2 (B)

Blixt 3 (C)

Blixt 4 (E)

Blixt 5 (F)

Blixt 6 (D)

Sedan är det dags att slå på dem tillsammans:

Blixt 1

Blixt 1+2

Blixt 1+2+3

Blixt 1+2+3+4

Blixt 1+2+3+4+5

Blixt 1+2+3+4+5+6
Hur mottagare och blixtar är märkta ska jag visa i ett annat inlägg.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar