lördag 9 juli 2016

Bröllopet

För någon månad sedan fick jag en idé. Det var en bröllopsbild av en fotograf jag följt några år som tände idén egentligen. Frågade Cilla, en tjej som jag fotat många gånger, om hon var intresserad, och hon tände verkligen till på min idé.

Tanken var att ta en bild av ett fejkat brudpar, som fått fel på bilen men där det är bruden som kavlar upp ärmarna och dyker ned under huven. Leka med våra könsroller helt enkelt. Eftersom Cilla var intresserad så började en tid av förberedelser. Cilla köpte en brudklänning för en rimlig summa, vi sökte efter en lämplig manlig modell och annonserade efter någon som ville ställa upp med bil. När väl den manliga modellen var klar insåg vi att min egen frack gick att använda. För att förstärka bilden av haveri införskaffades rökpatroner som skulle läggas under motorhuven på bilen. En assistent tillfrågades och även en tjej som skulle hjälpa "bruden" med makeup.

Som sista punkt i förberedelserna stod att hitta en lämplig plats för fotograferingen. Jag hittade en gammal bro, den gamla typen med bågar, som jag tyckte skulle lämpa sig bra. Tog min solapp till hjälp och hittade en bra tid, där solen skulle stå rakt bakom bilen, för att minska ned fula skuggor av brons bågar där vi skulle få ett blandljus på bil och modeller som skulle bli svårt att jämna ut med blixt.

När det väl var dags för fotografering så samlades vi alla i närheten av platsen, jag, assistenten Åsa (som är en duktig fotograf och medlem i Sundsvalls fotoklubb), bilägaren Sotarn (som heter Micke egentligen) och modellerna Cilla och Johan. Vi åkte fram till platsen där vi tänkt genomföra fotograferingen och insåg snart att solen var alldeles för stark. Efter ett kortare krigsråd så beslöt vi prova på en annan plats.

På denna plats fanns det inte lika mycket i miljön som var intressant eller tillförde bilden något, men eftersom vi var fem personer, flera med mycket tighta scheman, så fanns det ingen annan möjlighet. Själva fotograferingen gick bra och för att ge bilden det lilla sista så fick jag hjälp med efterbehandlingen. Att kunna ta hjälp med saker man inte behärskar själv är också en styrka tycker jag.

Här har ni i alla fall slutresultatet av vårt lilla projekt. Hoppas ni tycker om bilden. Fler projekt är redan i planerings- och rekvisitaanskaffningsstadiet.

Vi ses!

Bröllopet


Foto: Christer Hägglund
Modeller: Cilla Skoglund, Johan Sund
Assistent: Åsa Granlöf
Makeup: Louise Karlsson
Bil: Plymouth 1947, Micke Sotarn Sundberg
Efterbehandling: Ann-Marie Stålgren, www.amsenwebbdesign.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar