fredag 1 juli 2016

Bilbild på kvällen

En kväll när fotosuget var stort så kom jag att tänka på att det vore roligt med en snygg bild på bilen. Bilen är en VW Passat TDI av 2010 års modell, så den är verkligen inget speciellt, men är välvårdad och ser bra ut.

Började med att ställa upp min batteridrivna studioblixt och att mäta lite ljus. Målet var att få bakgrunden mörk och därigenom dölja grannskapet och diverse inne på tomten. Lite snett framifrån placerades den. Sedan tog jag en Meike MK600 kamerablixt och placerade den vid bilens högra bakhjul. Detta pga att studioblixtens ljus föll av ganska fort så bilens bakdel blev väldigt mörk. När jag var nöjd med det resultatet så la jag till ett effektljus, en YongNuo YN560IV blixt med en snoot som ger en väldigt liten och koncentrerad ljusbild, som riktades precis på VW-märket i fronten.

Därefter gjorde jag några experiment med att lägga till ett par blixtar till på olika ställen men det tyckte jag inte gav något så därför togs de bort. Allt detta kunde jag styra med hjälp av mina blixtstyrningssystem från YongNuo. En YN560-TX på kameran styrde över en YN560IV blixt och på Meike-blixten och studioblixten satt mottagare av typen YN622C. Dessa kommer du snart att hitta i vår webshop. På detta sätt kan man stå och styra både effekten och slå på och av blixtarna direkt från kameran. För att reglera effekten på studioblixten krävs emellertid dess egen fjärrkontroll.

Det roliga med sådana här experiment är att man har all tid i världen. Man är hemma på sin egen gård, inga modeller, assistenter eller andra som väntar. Man kan låta det ta den tid det tar, fundera, lära sig och skapa den bild man vill ha.

Börjar med en "före-bild" och sedan det slutliga resultatet. Den färdiga bilden har fått lite justerade kontraster och en stämpel, men inget annat är gjort.

/Christer

Före. Naturligt ljus, kamerans automatik
Foto: Christer Hägglund

Den färdiga bilden.
Foto: Christer Hägglund



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar