lördag 14 juni 2014

Enkla fototips: Vanan

Vi fortsätter vår serie enkla fototips med ett som hänger ihop med förra veckans tips att läsa manualen till kameran. Ett tips som är självklart för många, befängt för andra: Använd din utrustning varje dag. Det är viktigare att du kan din kamera och är snabb och säker i dina inställningar av den, än att du har det senaste kamerahuset eller ett steg större bländare på objektivet. Fotografera mycket och ofta, så att du får en känsla för saker som:

Hur lång slutartid kan jag ha med objektiv X innan jag får skakningsoskärpa?
Vilken är den kortaste slutartiden jag kan ha om jag kör manuellt med min blixt?
Hur ställer jag om från en ljusmätningsmetod till en annan?
Vilken eller vilka autofokuspunkter ska jag använda när jag fotograferar flygande fågel? En? Några? Alla? Att träna på en fiskmås duger lika bra och gör att bilden på havsörnen sitter när du väl ser den.

Mannen på bilden har inget med artikelns
innehåll att göra men symboliserar vad som
kan hända om du missar en bild på grund av
att du är dåligt förberedd...

Foto: Michael Hanscom
Licensierad enligt Creative Commons
Har du en kamera som har möjlighet att förinställa vissa inställningar? Lär dig hur den fungerar och använd den funktionen!

Dagens tips: Fotografera varje dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar