I det förra tekniktipset pratade vi om hur man laddar in sina bilder i datorn. Idag ska vi titta på hur man sedan håller ordning på sina bilder. När man har fotograferat ett tag så blir det ganska många bilder att hålla reda på, tiotusentals är inte alls ovanligt efter en tid, och det är viktigt att det går att söka rätt på det man behöver.
Det finns en del programvaror som hanterar bildarkiv, men vi tänkte prata lite om hur man kan lösa det med Utforskaren om man använder en Windows-dator. Nedanstående är ett förslag på hur man kan lösa det, men det finns utrymme för variationer och förbättringar.
Det första är att man har ett enda ställe där man laddar in sina bilder. I mitt fall mappen d:\bilder. Under den mappen skapas en _inkorg och en mapp för innevarande år. Under mappen med år skapas en ny mapp för varje inladdad serie. I mitt eget fall innebär det oftast att varje gång jag tömmer kameran så blir det en ny mapp, ibland flera. Mappens namn består av datum samt en kortfattad beskrivning av innehållet. Ex.vis "130511 Startskottet Timrå" På så sätt hittar man alltid igen sina serier.
För att hitta specifika motiv på bilder så finns det hjälp att få. Om man markerar en bild i Utforskaren så kommer det fram en rad längst ner i bild med lite information om bilden. Datumen när den togs, mått, storlek i KB, etc. Ett av dessa fält heter Taggar, eller Tags i min engelska version. Klicka i rutan och skriv in lämpliga taggar för bilden. Markerar du flera bilder och skriver så får samtliga markerade bilder taggen du anger. Bra för att sedan kunna söka efter bilder som visar en hund av en viss ras, en person, bilder tagna på en viss plats eller vad det nu kan vara.
Det var lite små tips om arkivering och sökbarhet bland dina bilder. Lycka till!
/Fotofyndet
onsdag 29 maj 2013
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar