fredag 5 april 2013

Tänkvärt om vad man får fotografera och publicera

En man som heter Joakim Jardenberg har skrivit en mycket tänkvärd bloggpost om vem, vad och var man får fotografera, vad man får publicera på nätet, gör det någon skillnad om en person är naken på bilden och vilka bilder man får sälja till en annons. Hela artikeln kretsar kring fem frågor som Jardenberg ställde till en klass som han föreläste för. Förutom frågorna och deras sakliga svar redovisas även lite vad vår grundlagsskyddade yttrandefrihet har med det här att göra, vad man inte BÖR göra trots att man kanske inte bryter mot en lag när man gör det, mm. Frågorna var:
  1. Får jag lov att fotografera dig utan att fråga om lov?
  2. Får jag lov att publicera den bilden på nätet?
  3. Får du lov att publicera bilden jag tagit av dig?
  4. Gör det någon skillnad (för fotograferingen eller publiceringen) om du är naken på bilden
  5. Kan jag sälja bilden av dig, när någon vill använda den i en annons?

Tänk efter själv, och sedan läser du artikeln Får jag fotografera dig naken och publicera på nätet? – raka svar och djupare funderingar…

Vi har tidigare berörd ämnet i tre poster som började med rubriken Där man inte får fotografera

Lagbok
Foto: www.fotoakuten.se


/Christer Hägglund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar