tisdag 9 april 2013

Resa till vildmarken


När jag nyligen fyllde jämna år så fick jag en mycket trevlig present av min familj och mina vänner, nämligen en fotoresa till östra Finland. Tanken är att fotografera främst björn, men även järv och varg finns i området. Platsen jag ska till ligger mindre än en kilometer från den ryska gränsen, ungefär rakt innanför Uleåborg, eller 5 mil nordost om Kumho. Arrangör av resan är det svenska företaget Inside Nature, med ägaren Jouko Arvonen som även är med på resan. Avresa är den 17 juni och efter tre nätter i gömsle är det dags för hemresa den 20 juni.

Mina egna erfarenheter av naturfoto är inte så jättestora, det har hänt vid ett tiotal tillfällen att jag följt med på älgjakt och där lyckats fotografera en och annan älg. Hittills är mina intryck av Inside Nature mycket positiva, jag har fått en hel del material där det beskrivs hur en fotografering kan gå till, hur gömslena ser ut och var de är placerade, samt en hel del om vilken utrustning som passar bra. Mycket praktiskt eftersom vi ska flyga och då vill man inte gärna ha för mycket med sig som måste checkas in.

Jag hoppas kunna återkomma med en ganska detaljerad dagbok över resan utspridd på ett antal söndagar, förhoppningsvis med en mängd bilder på vilda djur.

/Fotofyndet



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar