söndag 11 november 2012

Sveriges Järnvägsmuseum

En plats som är väl värd ett besök är Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle. Eftersom jag själv är ingenjör i grunden så har de flesta former av industrihistoria alltid intresserat mig. Järnvägen har utan tvekan betytt mycket för industrialiseringen av Europa och det är mycket ny teknik som sett dagens ljus på lok av olika typer. Ett exempel är överhettare för ånga som uppfanns i slutet av 1800-talet. En överhettare går i korthet ut på att man för färsk vattenånga tillbaka mot värmkällan och skapa överhettad ånga. Den överhettade ångan kan överföra mer energi och på ånglok talade man om kol- och vattenbesparingar på upp till 25%. Tekniken används än idag i ångpannor i värmekraftverk.

Rent fotomässigt är muséet ett ganska besvärligt ställe. Det gäller att ha en rejäl vidvinkel på och gärna med bra ljusstyrka. Att köra med blixt är ingen större idé och lokalen är lite dåligt upplyst. Men det går att få till bra bilder. Om man är där när det är lite folk kanske det går att köra med ett kamerastativ eller monopod för att få stöd. Entrén ligger i enlighet med övriga statliga muséer på blygsamma 80 kr.

Utanför själva lokalen där loken står finns det lite olika sevärdheter, bland annat stationshuset från Hennan i Ljusdals kommun, Hälsingland.

Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle
Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle

Ånglok

Äldre modell av rallare. Det är ganska fantastiskt när man tänker
på det, vilka hjälpmedel rallarna hade när större delen av vårt
järnvägsnät byggdes en gång i tiden.

Maffiga skyltar på loken.

Skylt som förkunnar att detta lok var försett med överhettare.

Klassisk modell, Rapid. Tillverkade 1955-61
med modern, strömlinjeformad design.

Det gamla stationshuset från Hennan.


Fototillbehör för järnvägsentusiaster...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar