Rent fotomässigt är muséet ett ganska besvärligt ställe. Det gäller att ha en rejäl vidvinkel på och gärna med bra ljusstyrka. Att köra med blixt är ingen större idé och lokalen är lite dåligt upplyst. Men det går att få till bra bilder. Om man är där när det är lite folk kanske det går att köra med ett kamerastativ eller monopod för att få stöd. Entrén ligger i enlighet med övriga statliga muséer på blygsamma 80 kr.
Utanför själva lokalen där loken står finns det lite olika sevärdheter, bland annat stationshuset från Hennan i Ljusdals kommun, Hälsingland.
Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle |
Ånglok |
Äldre modell av rallare. Det är ganska fantastiskt när man tänker på det, vilka hjälpmedel rallarna hade när större delen av vårt järnvägsnät byggdes en gång i tiden. |
Maffiga skyltar på loken. |
Skylt som förkunnar att detta lok var försett med överhettare. |
Klassisk modell, Rapid. Tillverkade 1955-61 med modern, strömlinjeformad design. |
Det gamla stationshuset från Hennan. |
Fototillbehör för järnvägsentusiaster...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar