lördag 3 november 2012

Konsert med Crash n Recovery

Igår hade jag förmånen att få gå på en konsert i Sundsvall med ett band som jag verkligen gillar. Det var Crash n Recovery, det ångermanländska bandet som spelar americana-musik som jag såg på Countryfestivalen i Vemdalen i augusti. I samband med spelningen på Railway Saloon i Sundsvall så släppte bandet sitt första album, Post the storm.

Crash n Recovery, americana country bluegrass

Spelningen var tyvärr inte så välbesökt, men vi som var där bjöds verkligen på underhållning. Nu satt jag ju fast i bandets musik sedan innan, men jag hörde andra i publiken som bara råkat hamna där och som lovordade framförandet. Låtarna som framfördes var, med ett par undantag, tagna från albumet som släpptes. Ett par helt nya låtar fanns också med och enligt bandet finns det redan material färdigt för ett par album till, vilket låter mycket lovande.

Linda Engström

Sångerska i bandet är Linda Engström, som också skrivit de flesta låtarna. Linda har en mycket klar och kraftfull röst och sjunger med ett rejält mått inlevelse. Till sin hjälp har hon främst sin låtskrivarkamrat Roberth Johansson, som spelar ackustisk gitarr, även han med gott om inlevelse. Resten av bandet bjuder på inom genren klassiska instrument som kontrabas, banjo och pedal steel guitar, vilket ger helt rätt sound.

Låtarna som framfördes var: Tumbleweed, See you around, 1000 mile walk, Seriously, Loosing ground, The whistle is blowing, Anna Lee, Deep in the woods, The Word, The Fairytale samt extranumren My daddy had a cabin och Natures child.

Ett par av mina personliga favoriter är The Word, upptempolåten som släpptes som EP i mars, See you around, som jag tycker har en av de skönaste countryrefränger jag hört på länge, Anna Lee och My daddy had a cabin, som båda handlar om Linda Engströms uppväxt med bästa kompisen Anna Lee och resorna till pappans stuga i fjällen.

Jag är helt övertygad om att bandet går en lysande framtid till mötes och att skivan Post the storm kommer att sälja bra. Om du vill se Crash n Recovery kan du gå in på deras hemsida och se var din närmaste spelning är. Du kommer inte att bli besviken!

www.crashnrecovery.com












/Christer Hägglund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar