lördag 27 oktober 2012

Memoto - lifelogging

För en som är intresserad av teknik i allmänhet och fotografering i synnerhet så är det svårt att ha undgått lanseringen av Memoto. I måndags la man ut sin idé på kickstarter.com för att få medel till en första serie. Intresset var enormt och den blev fulltecknad på mycket kort tid.

Men först kanske vi ska berätta vad Memoto är, för er som nu inte har hört talas om det. Det hela handlar om att när det där stora händer, det livsavgörande, men kanske även det pyttelilla som i framtiden ses som jättestort, ja då har vi inte kameran med oss, eller så kommer vi inte ihåg att ta en bild. Memoto gör det åt oss. Själva idén kallas lifelogging, inspelning av livet, och till det har man en liten kamera som man kan fästa i tröjlinningen, på kavajslaget eller liknande. Den tar två bilder i minuten och den inbyggda GPS:en lagrar både position och riktning. Den använder sedan information, bland annat från GPS:en, för att organisera dina bilder. På så sätt kan du återuppleva ditt liv i efterhand med hjälp av bilderna och risken är liten att du missar någon stor händelse.

Vad ska man då tycka om detta? Intresset är som sagt jättestort och jag har hört folk säga att detta är nästa Facebook. Redan Facebook är ju inne och tullar lite (ibland mycket) på den personliga integriteten när dina vänner kan tagga dig i bilder utan att du får godkänna det (du får i och för sig reda på det, men då kan ju skadan redan vara skedd), man checkar in, delar och gillar saker, butiker och platser. Men jämfört med Memoto så är ju Facebooks integritetsproblem väldigt små. Här går du runt, tar bilder av din omgivning, dina arbetskamrater, med flera, konstant och hela tiden.

Vad händer då sedan? Jo bilderna laddas upp till ditt konto hos Memoto. Kontot är obegränsat och ett års tillgång ingår i köpet av kameran om jag förstått saken rätt. Alla bilder är privata, tills du säger något annat. Du kan dela bilder med dina vänner till exempel på Facebook, liknande funktioner som redan finns på Facebook, Twitter, Instagram och många fler. Och det är här det stora problemet uppstår tycker jag, när du börjar dela fel bilder. Eller kanske bilder med personer som är på fel ställe.

Jag är övertygad om att Memoto kommer att följas med stort intresse och att produkten kommer att slå i målgruppen. Det återstår dock att se vad målgruppens omgivning tycker...


/Fotofyndet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar