söndag 7 oktober 2012

Flygvapenmuseum, värt ett besök

För att samla allt som har med Sveriges militära historia att göra har SMHA, Sveriges MilitärHistoriska Arv, bildats. Det är ett nätverk med muséer, anläggningar och föreningar. En av juvelerna i detta nätverk är Flygvapenmuseum i Linköping. Beläget på Malmslätt, där det svenska flyget hade sin vagga och där både civilt och militärt flyg haft sitt centrum i många årtionden, känner man verklligen historiens vingslag när man besöker muséet.

Entrén till Flygvapenmuseum

Efter en större om- och tillbyggnad öppnades muséet igen 2010. Det som bland annat byggts till då var den mycket omfattande utställningen om den svenska DC-3:an som sköts ned av Sovjetunionen i juni 1952. Planet, 79001 Hugin, återfanns av ett svenskt team under ledning av Anders Jallai i juni 2003, så när som på tre dagar 51 år senare. En hel hall i källarplanet på muséet har tillägnats Catalina-affären, som den diplomatiska soppan efteråt kom att kallas, pga av att ett svenskt sjöflygplan av typen Catalina också sköts ned under sökningarna efter den försvunna DC-3:an. Förutom själva flygplanskroppen och övriga delar av planet som bärgats, presenteras planets besättning från Flygvapnet och de operatörer från Försvarets Radioanstalt, FRA, som genomförde signalspaningen mot Sovjet som var anledningen till flygningen. Mycket intressant ur ett historiskt perspektiv och även om man inte är intresserad av flyget som sådant.

Vraket efter den nedskjutna DC-3:an.

Modell över inredningen i den nedskjutan DC-3:an. Det är bara
de tre flygvapenanställdas kvarlevor som är återfunna. Var finns
FRA-personalens kvarlevor och var finns utrustningen som saknas?

TP47 Catalina, sjöflygplan av samma typ som det som sköts
ned under sökandet efter DC3:an. Besättningen räddades av
det västtyska fraktfartyget Münsterland.

DC3:a av samma typ som 79001 Hugin som sköts ned i juni 1952.

Utställningarna i övrigt visar flygets utveckling från bröderna Wright och framåt, med betoning på det militära flyget. Under en period från 1950-talet var det svenska flygvapnet det fjärde största i världen och det syns i utställningen. Det är många olika flygplanstyper från den perioden. Bland exemplen märks J29 Tunnan, A32 Lansen, J35 Draken, liksom senare exempel som JA37 Viggen. Samtliga fanns i olika versioner för Jakt, Attack och Spaning. Det som anges här är den version av vilken störst antal levererats. Flera av versionerna finns på i utställningen av några typer, och ännu fler finns i samlingarnas delar som står magasinerade och är utlånade. Det är inte bara Flygvapnets flygplan och helikoptrar som finns i utställningen, trots muséets namn, utan även Arméflyget finns representerat med bland annat Piper PA-18 Super Cub, som användes för spaning och artillerieldledning. Totalt finns ca 250.000 objekt i Flygvapenmuseums ägo.

SAAB 29
J29 Flygande Tunnan

SAAB 37
AJ37 Viggen

Till och med den helt utskrotade typen Caproni Ca.313, ett italienskt spanings- och lätt bombplan av vilket Flygvapnet köpte 84 exemplar 1940 och som i Sverige gick under namnet S16/B16, finns på muséet. Dock i form av en replika i full skala som användes vid inspelningen av tv-serien Tre kärlekar. Typen fick dåligt rykte i Sverige pga de många haverier som inträffade och totalt dog 41 man i dessa olyckor. I efterhand har viss kritik yttrats mot att Flygvapnet använde typen till uppgifter det inte var konstruerat för, samt kördes på ett felaktigt bränsle som orsakade flera motorbränder under flygning. Efter att de tagits ur tjänst sköt man sönder eller brände upp samtliga.

Caproni Ca.313
S16

Det finns även mycket annat att göra än själva utställningen. Olika typer av pyssel och aktiviteter för barn och vuxna. För dig som själv vill prova på livet som pilot så finns det möjlighet att flyga i en Gripen-simulator. Pris och mer information om detta finns på hemsidan, http://www.flygvapenmuseum.se/

Vissa typer står uppställda i miljöer med dockor vilket gör bilder mer levande. Som på många andra muséer är det trångt, så vidvinkel gäller. Ljuset kan vara svårt med stora fönster längs väggarna och ljuspunkter i taket. En en stor fördel jämfört med till exempel en bilutställning är att flygplanen är mycket matta i målningen vilket minskar reflektionerna avsevärt. Som vi alltid brukar säga så är det viktigt att tänka på att ha sitt kamerabatteri fulladdat och ett extra i fickan, samt gott om plats på minneskorten. För många bilder blir det, det kan jag lova.

North American P-51 Mustang. Köpt begagnat från USAAF efter
andra världskriget och i tjänst i Sverige som J26 1945-1953. J26
såldes efter tjänstgöringen till Israel, Dominikanska republiken
och Nicaragua. Denna J26:a hamnade i Israel och skänktes efter
tjänstgöringen tillbaka till Sverige.

Inträdet kostar 60 kr för vuxna (under 18 år gratis). Fri parkering. Sommartid (jun-aug) är muséet öppet varje dag 11-17, förutom onsdagar då det är öppet ända till kl 20. För tider övriga delar av året, se hemsidan.


Hos Fotofyndet, kameratillbehör för flygintresserade fotografer

1 kommentar:

  1. Flying Heritage Collection är Microsoft-miljardären Paul Allens privata samling warbirds. Han är perfektionist, så alla flygplan i samlingen är restaurerade till originalskick med alla instrument, radio, beväpning etc., och flygbara (med två undantag – Me 163 Komet och en bemannad “kamikaze”-version av V1an)

    SvaraRadera