tisdag 23 maj 2017

Uttagen i Rifo, amatör-SM i foto

För några veckor sedan fick jag besked om att en av mina bilder hade blivit antagen i Rifo, Riksfotoutställningen. Det är en tävling som arrangeras av Riksförbundet Svensk Fotografi, som är den nationella sammanslutningen för landets fotoklubbar. Tävlingen brukar kallas för amatör-SM i foto.

Rifo arrangeras varje år och består numera av sex olika klasser som bedöms av olika domare. Domarna byts också ut år från år.

Grupp A - Kollektion påsiktsbild
Jury: Jan Stalfors, fotograf, Färgelanda.

Grupp B - Kollektion digitalbild
Jury: Marie Hedberg, fotograf, Henån.

Grupp C - Enstaka påsiktsbild
Jury: Ulf Fabiansson, fotograf, Lidköping.

Grupp D - Enstaka digitalbild
Jury: Brutus Östling, Naturfotograf, Höör.

Grupp U - Ungdom enstaka digitalbild
Jury: Tomas Gillberg, fotograf, Munkedal.

Grupp Bildspel
Jury: Pieter ten Hoopen, fotograf, Hjo.

En bild kan nå fem nivåer, antagen för visning, tilldelad diplom och tilldelad brons-, silver- eller guldmedalj. Min uttagna bild tillhörde klass D, enstaka digitalbild och tilldelades ett diplom.

I helgen var jag i Uddevalla och mottog där mitt diplom. Jättekul och min första framgång i Rifo. Riksfototräffen, där Riksfotoutställningen är en del, är en rolig sammankomst där man träffar fotointresserade människor från hela landet. Dessutom får man lära sig lite om värdklubben och arrangörsstaden.

Statistik om Grupp D:
324 fotografer
1243 bilder totalt
135 bilder utvalda, varav
- 111 Antagna
- 15 Diplom
- 5 Bronsmedalj
- 3 Silvermedalj
- 1 Guldmedalj

/Christer

Fakiren
Bilden tagen på medeltidsmarknaden i Kälen,
Medelpad, midsommarafton 2016.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar