Ja, kort sagt kan man väl säga att man tävlar i att kontrollera sin bil. En tävling börjar med ett eller flera kvalåk. Då kör föraren själv sin bil genom banan. Från startpunkten, initieringen ska bilen vara i drift, alltså sladda, hela vägen till målet. Längs vägen finns några zoner som måste passeras. Vissa ligger i ytterkurvor och ska passeras med bakhjulen och andra ligger i innerkurvor och ska passeras med framhjulen, "clip". De tre domarna tittar på lite olika faktorer, bland annat vinkeln, ju bredare sladd desto bättre, flytet i körningen, aggresivitet och vilja. I flytet pratar man ibland om transitions, övergångar. Det är när man går över från att drifta åt det ena hållet till det andra, vilket ska göras snyggt och utan ryck. Det man inte får göra är att köra rakt, då blir det kraftiga poängavdrag direkt, att sladda runt eller hamna utanför banan, så kallat dirt drop.
Domarna har 100 poäng var att dela ut, genomsnittet av dessa blir kvalpoäng. Den som har högst poäng blir kvaletta, osv. När det blir dags för tävlingsdagen möter kvalettan den som blivit sist antagen, dvs om det är en 16-bilars elimineringsstege kvalsexton, kvaltvåan möter kvalfemton, osv.
I elimineringen möts man två och två, en leder, lead, och en jagar, chase. Först får den som kom högst upp i kvalet köra lead och den andre chase. Sedan byter man omedelbart och kör tvärtom. Man bedömmer båda delarna, i leadpositionen ska man hålla en bra linje, samma som man körde i kvalet, och därmed ge den som kör chase en rimlig chans att följa efter. Den som kör chase ska följa efter leadbilen, ligga så nära som möjligt och i möjligaste mån följa allt som leadbilen gör.
Efteråt bedömer man vem som vann lead, vem som vann chase. Varje domare får rösta, säga sin vinnare och om två av domarna säger varsin och den tredje inte kan bestämma sig så blir det en One Moore Time, en gång till. Då kör man i Sverige om hela duellen. I andra serier är det så att man bara kör en gång till, och då får den som har högst kvalplacering välja om han vill köra lead eller chase. Men så är det alltså inte i Sverige.
En elimineringsstege fungerar ju så att en vinner och går vidare medan den andre åker ut. Först är man 32, sedan 16, 8, 4 och 2 där vinnaren utses.
Hoppas att detta klargör en del av hur drifting fungerar och att även du får upp ögonen för denna actionfyllda sport.
Två bilar i en battle, med Pawel Korpulinskis BMW som leadbil och en av bröderna Joensuu i en snygg chase. Foto: Christer Hägglund |
Från samma tävling, Stefan Henricsson i lead, med okänd förare i en chase som inte är så bra, långt av stånd och inte alls samma vinkel som leadbilen. Foto: Christer Hägglund |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar