söndag 11 oktober 2015

Söndagstips: Vikbron. Och att låta bildskapandet ta tid

När man lever ett liv som på många sätt är stressigt och fyllt av olika göromål, vissa är självvalda medan andra krävs, så är det inte alltid så lätt att låta hobbyn ta den tid den förtjänar och i vissa fall kräver. Mitt bildskapande är en sak som ofta lider av brist på tid. Jag tar en hel del bilder, men alldeles för många är av karaktären snap shots. Jag kan besöka fina platser eller ha andra bra förutsättningar för bra bilder, men finns inte tiden så blir heller inte slutresultatet tillräckligt bra.

I helgen fick jag några timmar över och bestämde mig för att besöka en gammal fin träbro i närheten av där jag befann mig. Jag hade för en gångs skull alla tillbehören med mig för att efter bästa förmåga skapa en bra bild, utifrån en idé jag hade. Trebensstativ, trådutlösare, ND-filter och tonat gråfilter hjälpte till att uppnå det jag hade tänkt mig. Att tänka igenom sin komposition. Gå tillbaka till bilen och hämta något man saknar. Flytta sig någon meter trots att man redan är klar, och att prova några olika exponeringsalternativ.

Om jag lyckades? Ja, det skiljer såklart med tycke och smak, men själv är jag nöjd i alla fall.

Bron på bilden är Vikbron, i Fränsta i Medelpad. Vikbron löper över Ljungan vid inloppet till Torpssjön. Bron byggdes 1888 av Finnsta-Vikens byamän, då man ansåg att det var för höga tullar på den befintliga bron över Byforsen, en kilometer uppströms. Längden är 133 m och bron är en av Sveriges längsta träbroar.

Om du vill besöka Vikbron finns skyltning från E14, avfart mellan Fränsta och Ljungaverk, 68 km från Sundsvalls centralstation. GPS-koordinater är 62.494273, 16.139731

/Christer







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar