lördag 3 oktober 2015

Fundering om Volkswagen och "dieselgate"

Dieselgate, den stora skandalen om Volkswagens manipulerade programvaror för att minska utsläpp under test, ger en onekligen en del att fundera på. Själv åker jag i en bil som kan vara drabbad av det här "felet", en VW Passat 2.0 tdi DSG 4-motion från 2010. Motorn är 170 hk varianten av EA 189, som allting gäller. Eller hittills ska vi väl säga, för ingen vet väl hur stort detta blir innan det är klart.

Att Volkswagen har gjort detta och med berått mod manipulerat programvaran för att klara sig igenom tester man annars inte klarat är inget annat än för jävligt på ren svenska. Om siffrorna som figurerar i media stämmer, att utsläppen till vissa delar är upp till 40 ggr över testresultaten, så är det ännu värre. Ja, det står 40 gånger. Inte 40%. 40 GÅNGER över. Men problemet för bilindustrin, räddningen för Volkswagen, tror jag är att man inte är ensamma om att manipulera testresultat på det här sättet.

Jag har inte hängt med i alla delar av dieselgate, men reaktionerna man har sett från Volkswagens konkurrenter har varit ganska få och måttliga. Det tycker jag tyder på att det finns fler som har lik i garderoben och det skulle inte förvåna mig om det pågår ett ganska omfattande arbete runt om i världen att bevisa att fler ägnar sig åt att manipulera testresultat.

Nu sägs det att alla som har motorer som är drabbade kommer att få ett brev och bli inkallade på en service. Exakt vad man ska göra på den servicen är inte känt, men det är väl ingen vågad gissning att det kommer att påverka effekten på motorn. Kanske inte i hela varvtalsregistret men i delar av det i alla fall, för att på så sätt ta bort topparna i utsläpp.

Men som sagt, det återstår att se om man får ett brev och ta beslut om vad man ska göra då. Tills dess väntar vi med spänning på att se vem som blir nästa att ta plats vid skampålen.

/Christer



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar