fredag 7 september 2012

Skivrecension: Woodstate - Premium Country (2010)

Här i bloggen recenserar jag vid tillfälle musik och då företrädesvis country. För en tid sedan var jag på en festival och fick där några favoritband som jag sedan dess har lyssnat på per CD-skiva. Ett av dessa band var Woodstate som kommer ifrån Medelpad, närmare bestämt Ljungaverk/Stöde/Matfors/Sundsvall. Albumet Premium Country är från 2010 och innehåller blandade covers av kända och mindre kända countrylåtar. En del av materialet spelade man på festivalen i Vemdalen, men även en hel del annat som inte finns med på detta album.

Bandet bestod vid skivans inspelning av Rolf "Texas" Jonsson, Anders Blomkvist, Leffa Jonsson, Fredrik Backlund och Lennart "Saltis" Salthammer. Vid festivalen i Vemdalen hade Jimmy Lundgren ersatt Saltis på trummor, men det är för mig okänt om det är tillfälligt eller inte.

Låtarna på skivan är This big city, Ashes of love, Hillbilly Highway, Ramblin man, Take me back and try again, God bless Texas, Heart of gold, Branded man, Sweet little Lisa, Fearless heart, Walk softly, Johnsons love och  Highwayman

Man får genast ett par favoriter när man lyssnar på en ny skiva och här var det Ashes of love, Steve Earles underbara Hillbilly Highway och Highwayman som fastnade direkt för mig. Efter ett tag kommer en del av de andra låtarna också, däribland This big city och Ramblin man. Det är ett skönt sound i musiken, mycket tack vare Texas Jonssons steel guitar, och Fredrik Backlund sjunger riktigt bra. Jag föredrar upptempolåtarna och överlag tycker jag att skivan är riktigt bra, den har snurrat många varv i bilens CD-spelare redan och sitter kvar fortfarande. Man får precis det man blir lovad på omslaget, Premium country. Vill du köpa en skiva så finns den att köpa på bandets hemsida, http://www.woodstate.com/

Jag har frågat bandet om en ny skiva och det ska enligt uppgift finnas lösa planer på en inspelning under vintern. Vi hoppas att det blir så och lovar återkomma när den skivan i så fall finns ute.

/Christer Hägglund