söndag 9 september 2012

Scanias museum, Marcus Wallenberg-hallen


En plats som inte är så välkänd men som är väl värd ett besök är Scanias museum, eller Marcus Wallenberg-hallen som det egentligen heter. Det är beläget på Scanias fabriksområde i Södertälje, alldeles intill huvudkontoret som är den höga tegelbyggnaden med ett snurrande Scania-märke på taket. I muséet finns olika exempel på produkter som Scania, Vabis, Scania-Vabis och senare Scania igen byggt och marknadsfört under årens lopp. Namnet har muséet fått efter Marcus Wallenberg jr (1899-1982), en av svensk industris mest betydelsefulla enskilda människor, som bland annat var direktör för Stockholms Enskilda bank och under ett halvsekel kontrollerade stora delar av svensk industri.

Maskinfabriksaktiebolaget Scania bildades i Malmö år 1900. Företaget fick sitt namn efter det latinska namnet för Skåne, som är Scania. Till en början tillverkades endast cyklar och det många inte vet är att Scanias logotyp än idag bär formen av trampnavet till en cykel. Folkhumorn bland de anställda i Södertälje tycker dock att det mer liknar ett par kalsonger och döpte den till "Leffes kalsingar" efter Scanias VD Leif Östling. Scania började efter några år tillverka bilar och 1911 var det dags för en fusion. Det var VABIS, Vagnsfabriksaktiebolaget i Södertälje, som var föremålet för sammanslagningen och Scania-Vabis var ett faktum. Tillverkningen, som hos båda varit bred och förutom cyklar och bilar även innehållit järnvägsvagnar och motorer, försökte man nu koncentrera till lastbilar och bussar. Så har det varit sedan dess och från och med samgåendet med Saab 1969 har produkterna sålts under namnet Scania. Under många år var familjen Wallenberg, genom stiftelser och maktbolaget Investor, storägare i Scania och kontrollerade bolaget. Idag är Volkswagen största ägare med nästan 71% av aktierna, följt av tyska MAN (också VW-ägt) med 17%. Största svenska ägare är Robur fonder med 0,6%.

I muséet finns som sagt många exempel på produkter, bland dessa märks förutom ett stort antal lastbilar ett antal cyklar, ett par järnvägsvagnar, den sist tillverkade personbilen, och mycket annat. Det finns även ett tvärsnitt av dagens modellprogram i muséet, med några Scania lastbilar och bussar.

Det kostar inget inträde så Marcus Wallenberg-hallen är ett hett tips, om så bara för en bensträckare på en resa längs E4.

Att hitta till muséet:
GPS-position
WGS 84 decimal (lat, lon):
59.18246, 17.63790

Länk till karta
http://kartor.eniro.se/m/9zx7T

Klassiker, Scania-Vabis LS71 Regent

En klassiker till, L50:n, eller skakfyran som den kallades
bland chaufförerna. Stor slagvolym i en fyrcylindrig motor
gav kraftiga vibrationer. "Det gällde att fånga växelspaken
när den flög förbi" som en chaufför uttryckte det.

Brandbil av äldre modell. Från en specialutställning 2003
med nästan uteslutande brandbilar.

Scania-Vabis med Magirus-stege.

Gammal Scania-Vabis, lite osäker på modellen men jag
tror att det är en L35.

Buss med Scania-Vabis chassie.

Buss med, enligt mitt tycke, riktigt ful strömlinjeformad kaross.

Modern räddningsbil för flygplats.

Scania BAS-brandbil.

Det värsta som går att få i Scania-väg nu, R730 med Topline-hytt.

VABIS personvagn från 1901, byggd för SJ:s räkning.

VABIS godsvagn, lastad med Scania-Vabis automobil på väg
till prinsen av Siam.

Interiörbild från personvagnen.

Scania var i många år huvudägare till Svenska Volkswagen och
importerade den första bubblan redan 1948.



Kameratillbehör för chaufförer och åkare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar