tisdag 7 augusti 2012

Intervju med Christer

För att våra kunder ska få lära känna oss som jobbar med Fotofyndet presenterar vi personalen i form av korta intervjuer. Först ut var Marie, sedan Anna-Karin och nu har turen kommit till Christer.

-Vilka är dina uppgifter på Fotofyndet?
  -Jag jobbar mycket med det som sker i bakgrunden, med webshopen, marknadsföring på både kort och lång sikt, optimera för sökmotorer. Sedan svarar jag även på kundernas frågor som är av lite mer ingående teknisk karaktär.

-Hur länge har du jobbat på Fotofyndet?
  -Sedan starten 2001, fast då hade vi ett annat namn. 2007 bytte bolaget bakom namn till Nolema AB.

-Fotograferar du mycket själv?
  -Ja, en hel del. Inte riktigt varje dag, men nästan.

-Vad fotograferar du då?
  -Barnen såklart, speciellt när man är borta på någon aktivitet. Sedan är jag intresserad av både natur och motorsport, vilket går väldigt bra att kombinera med fotointresse. Jag brukar försöka få tillfälle till dessa båda intressen ett par gånger om året i alla fall. Sedan tar jag väldigt gärna porträttbilder på människor också.

-Vad använder du för kamera?
  -Jag har flera favoriter, men just nu är det mest en Canon EOS 450D. Jag har även en EOS 30D som ofta är med ut.

-Vilket är ditt favoritobjektiv?
  -Det beror såklart på tillfälle, men min Tamron 17-50/f2.8 är en mångsidig favorit. Jag har nyligen skaffat ett Canon EF 50/f1.4 som är otroligt roligt att använda, speciellt för att få fin bokeh på porträtt.

-Något annat du använder ofta till kameran?
  -När det gäller både motorsport och natur så är kamerastativet helt oumbärligt, så det får väl bli nummer ett. Vi har UV-filter på alla våra objektiv, men det är så självklart att man nästan inte tänker på det. Sedan är jag noga med att bära utrustningen på ett bra sätt, så kameraryggsäckar har jag en del. Alldeles för många enligt vissa.

-Någon bild du är speciellt nöjd med?
  -Jag har fångat ett par krascher i dragracing som jag är nöjd med, samtliga med lycklig utgång för förarna kanske ska tilläggas. Sedan har jag tagit några porträttbilder som jag är riktigt nöjd med.

-Har du något tips till Fotofyndets kunder?
  -Absolut, tänk på att du har bättre koll själv på vad som passar till din kamera än vad någon annan har. Ska du köpa ett extra batteri, ta gärna ur batteriet ur kameran och titta på beteckningen. Sedan om du behöver kameratillbehör till en resa eller något annat, se till att beställa i tid. Vi kan slå knut på oss själva för att hjälpa våra kunder, men om postgången strular så hjälper det föga.

Vi tackar Christer för den här intervjun.

Christer, Fotofyndet


Fotofyndet, kameratillbehör för alla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar